Full text zoeken: 1. via de HAN collectie

Tips voor de volledige toegang tot een artikel

Overal toegang tot de full text van artikelen

Artikelen zitten in databanken. Deze databanken zijn niet vrij en openbaar toegankelijk maar zijn gekoppeld aan abonnementen. Voor HAN studenten en medewerkers beheren de HAN studiecentra deze abonnementen.

Om gebruik te kunnen maken van de databanken moet je je identificeren als HAN student of medewerker. Dit kan door gebruik te maken van de IP adressen van de HAN of door in te loggen met je HAN account.

Wanneer je binnen de HAN werkt op een HAN computer of je eigen laptop, zul je waarschijnlijk gebruik maken van Eduroam als WiFi netwerk. Daarmee wordt jouw computer automatisch herkend als HAN computer en heb je toegang tot de databanken.

Wanneer je buiten de HAN werkt op je eigen computer zijn er andere mogelijkheden om herkend te worden als HAN student/medewerker. Op deze libguide vind je enkele tips voor optimale toegang tot (de full text van) artikelen, met name als je op je eigen computer, vanuit thuis je literatuuronderzoek uitvoert.

Tip 1: Werk via Workspace

Wanneer je ook thuis via Workspace werkt, word je herkend als HAN student/medewerker omdat je ingelogd bent met je HANAccount. Bij het zoeken naar literatuur heb je dan altijd direct toegang tot de full text van het artikel als deze via onze databanken beschikbaar is.

Om via Workspace te kunnen werken moet je een programma downloaden op je computer. Uitleg hierover vind je op HAN Insite.

Tip 3: Ga naar de databank via de website van de HAN Studiecentra

Als je een artikel uit een bepaalde databank via Google vindt, zul je deze soms niet kunnen openen. Open de betreffende databank via de website van de HAN Studiecentra en log van daaruit in met je HANAccount.

Je kunt ook de titel van het artikel kopieren, in HANQuest plakken en van daaruit naar de full text gaan.

Tip 2: Gebruik HAN Quest

HANQuest is de zoekmachine van de HAN. Het doorzoekt een groot aantal vakspecifieke databanken in een keer. Zoek rechtstreeks in HANQuest  en niet via Google.

Tip 4: Zoek via online tijdschriften

Directe link naar online tijdschriften

Plaats de titel van het tijdschrift in de zoekbalk (dus niet de titel van het artikel) en klik op zoeken. Open het tijdschrift en zoek het betreffende artikel op: via jaargang, maand van publicatie, paginanummers etc.