Academie Sport en Bewegen - Literatuur zoeken: 3b. Zoekstrategieën

Roadmap literatuur zoeken (6-stappenplan)

Video zoeken met OR en AND (3:35 min)

Dubbele aanhalingstekens

Maakt in databanken gebruik van dubbele aanhalingstekens als je een term hebt die uit twee of meer woorden bestaat. Het gevolg is dat je minder resulaten overhoudt die meer op jouw onderwerp gericht zijn.

Voorbeelden van het gebruik van dubbele aanhalingstekens:

“activiteiten dagelijks leven”

"Autisme spectrum stoornis"

"Olympische Spelen"

Zoeken met AND, OR en NOT

Zoeken met behulp van OR, AND en NOT (Booleaanse operatoren) helpt je om een behapbaar aantal zoekresultaten te vinden, die ook voldoende relevant zijn voor je vraag (kwantiteit/kwaliteit).

OR-operator:  gebruik je bij synoniemen / afkortingen / vertalingen.
Resultaat: pagina's waarin ten minste één van beide termen voorkomt of beide voorkomen.

AND-operator: gebruik om je zoekvraag te specificeren.

Resultaat: pagina's waarin de termen autisme en empowerment beide voorkomen.

NOT-operator: gebruik je om een term uit te sluiten.
Resultaat: pagina's waarin wel de term autisme voorkomt, maar niet de term PDD-NOS. (Let op: door gebruik te maken van NOT sluit je al snel relevante artikelen uit. Bijvoorbeeld artikelen waarin zowel de termen autisme als PDD-NOS voorkomen)

Filetype:pdf in Google

Door filetype:pdf te gebruiken bij een zoekactie in Google zoek je alleen naar documenten in pdf-formaat. Veel artikelen en documenten die organisaties publiceren worden als pdf opgeslagen op hun website en kunnen zo eenvoudig gevonden worden.

Tutorial filetype:pdf

Trunceren/Maskeren

Het symbool voor trunceren en maskeren kan per databank verschillen. Meestal is het een *(HANQuest, Pubmed), maar soms ook een ?(catalogus, picarta). Zoek dit daarom eerst altijd op.

Trunceren

• sport* zoekt naar:

- sports

- sporten

- sportdeelname

Maskeren

• organi?ation of organi*ation zoekt naar:

- organisation

- organization