Skip to Main Content

Kennisbank Social Work Voltijd: Creatief vakmanschap

Verplichte bronnen Creatief Vakmanschap

Behrend, D., & Jellema, M. (2015). Muzisch-agogische methodiek: Muzisch interveniëren in het sociaal werk (6e herziene druk). Uitgeverij Coutinho.

Aanbevolen bronnen Creatief Vakmanschap

Awad, S., & Metz, J.W. (2015). Waardevol maar niet eenvoudig: De pedagogische kracht van spel en sport. Hogeschool van Amsterdam. Geraadpleegd op 26 september 2023, van: https://www.hva.nl/kmr/gedeelde-content/publicaties/publicaties-algemeen/2015/waardevol-maar-niet-eenvoudig.html

Bastian, H. G. (2003). Muziek maakt slim: Muziekonderwijs stimuleert de intelligentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Panta Rhei.

Beekers, P., Kroes, R., & Van Rosmalen, J. (2017). Creativiteit als uitdaging in sociaal werk: De waarde van anders. Uitgeverij Coutinho.

Behrend, D., & Jellema, M. (2015). Muzisch-agogische methodiek: Muzisch interveniëren in het sociaal werk (6e herziene druk). Uitgeverij Coutinho.

Berghs, H. (1999). Muziek: beeldend vormen. In H. Berghs, Kunst, opvoeding en ontwikkeling: Basisboek kunstzinnige vorming (pp. 71-92). Nelissen.

Besseling, A. (2002). Theater vanuit het niets: Alles over improvisatietheater. IT&FB.

Bjørkvold, J-R. (1992). De muzische mens: Het kind en het lied, spelen en leren in alle levensfasen. Ad Donker.

Bohlmeijer, E., & Westerhof, G. (2012). Op verhaal komen: Je autobiografie als bron van wijsheid. Boom.

Cameron, J., & Brongers, G. (2001). Je leven schrijven: Een meditatieve weg tot zelfkennis. Ankh-Hermes.

Cleaver, D. (2009). Storying the musical lifeworld. In M. S. Barrett & S. Lauffer Narrative inquiry in music education: Troubling certainty (pp. 35-56). Springer.

Couwenbergh G. (2019). Zin: Lust in je leven door schrijven. Ankh-Hermes.

Csikszentmihalyi, M., & Moerdijk, H. (2007). Flow: Psychologie van de optimale ervaring. Boom.

Daems, J., & Balk, R. (2012). Sherborne bewegingspedagogiek: Ontwikkelingsstimulerend bewegen. Abimo.

De Bode, J. (2014). Art Journaling: De magie van tekenen, schrijven en plakken in een creatief journaal. Uitgeverij Akasha.

De Vries, C. (2007). Dagboek als spiegel: Een handboek vol inspiratie. A3.

Dries, M., & Van Endt-Meijling, M. (2018). Met nieuwe ogen: Meervoudig kijken en verbinden in het sociale domein. Uitgeverij Coutinho.

Dweck, C. S., & De Swart, Y.  (2019). Mindset: Verander je manier van denken om je doelen te behalen: ouderschap, bedrijfsleven, sport, school en relaties (7e druk). Uitgeverij SWP.

Gallo C., & Weijers, T. (2017). Spreek als TED: De negen geheimen van de beste sprekers ter wereld (11e druk). Uitgeverij Business Contact.

Goldberg, N., & Ter Meer, J. (2000). Zen en de kunst van creatief schrijven. Nieuwe Dimensies.

Hendriksen, J. (2014). Cirkelen rond Kolb: Begeleiden van leerprocessen (6e druk). Uitgeverij Boom Nelissen.

Hofman, H. (2004). Improviseren kun je leren: Een handleiding voor spel en theater. HBuitgevers.

Hottinga, A. (2003). Video in sociaal-agogische situaties. Nelissen.

Janssens, L. (2011). Spelen vanuit de verbeelding: Handboek voor dramaonderwijs op de basisschool. ThiemeMeulenhoff.

Johnstone, K. (1990). Impro: Improvisatie en theater. International Theatre & Bookshop.

Kool, J. (2016). Ho, tot hier en niet verder...!: Training in psycho-sociale weerbaarheid van kinderen op basis van spel en beweging (6e druk). Acco.

Mieras M., (2010). De waarde van schrijven: Effecten van creatief schrijven op gezondheid en welzijn. Mieras.nl. Geraadpleegd op 27 september 2023, van https://www.mieras.nl/schrijven/de-waarde-van-schrijven/

Mooij, C. (2011). Bronnenboek spel (3e druk). ThiemeMeulenhoff.

Niks, C., & Van den Dool, P. (2014). Handreiking voor moeilijk verstaanbaar gedrag binnen beweegsituaties.
Stichting Onbeperkt Sportief.

Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica: Een inleiding op theorie en praktijk (11e herz. druk). Boom/Nelissen.

Scherder E. (2017). Singing in the brain: Over de unieke samenwerking tussen muziek en de hersenen.  Atheneaeum-Polak & Van Gennep.

Schreurs, H. (2011). Narratieve storytelling in de hulpverlening. Boom Nelissen uitgevers. (pp 27-28)

Schippers, H. (1997). One monkey no show: Culturele diversiteit in de Nederlandse muziekeducatie. LOKV.

Smeijsters, H. (1987). Functionele muziek. In Muziek en psyche: Thema's met variaties uit de muziekpsychologie (pp. 120-165). Van Gorcum.

Smeijsters, H. (1987). Muziek, taal, communicatie. In Muziek en psyche: Thema's met variaties uit de muziekpsychologie (pp. 79-92). Van Gorcum.

Smith, E. E. (2017). De kracht van betekenis: Hoe zin te geven aan je leven. Ten Have.(pp 104-131)

Spohr, A. (2013). Films maken, jongeren en antichaosrecepten. Koninklijke Van Gorcum.

Tiel, T. V. (1996). Muziek SPW-SCW-AB. Spruyt, Van Mantgem & De Does.

Van den Einden, H., & Pecht, R. (2008). De groene spelen voor jong en oud. Sickler.Interne link

Van Haaster, K. J. M, (2008). Kleine verhalen: Narrativiteit met multimedia in sociale beroepen. Coutinho.

Van Haaster, K. J. M. (2000). Wat is het samenspeelconcept? In Het samenspeelconcept: Muziekactiviteiten ontwikkelen voor de sociaal-agogische praktijk (pp. 17-68). Coutinho.

Van Hooren, S., Vink, A., Poismans, K., Van Bruggen-Rufi, M., & Hakvoort, L. (2014). De klemtoon op muziek in therapie. De Psycholoog (april 2014), 11-18. Geraadpleegd op 27 september 2023, van https://www.academia.edu/23600016/De_klemtoon_op_muziek_in_therapie

Van de Pol, H. (2014). Basisboek luisteren en spreken: helpen voor professionals. Vanbinnenuit. (pp 216-239)

Van der Velde, J. W. (2005). Muziek werkt: als agogisch instrument. Nelissen.

Van Rosmalen, J.G.J. (2023).  Het woord aan de verbeelding: Creatieve activiteiten in het sociaal domein (3e druk). Boom Uitgevers.

Vane, S. (2012). Werken met drama (6e herziene druk). Boom Uitgevers.

Velthuis, A. De Wit, J., Velthuis, C., Hampsink, M., & Wagemaker, Y. (2019). BRES spelenboek: Megaveel uitdagende en speelse beweegactiviteiten (volledig herz. druk). Kosmos.

Visser, J. (2020). Effectief werken met groepen (2e druk). Panta Rhei.

Wicherink, B. (2018). Tussen kwetsbaarheid en kracht: Technologie in het hart van zorg en welzijn. Uitgeverij Coutinho. (hoofdstuk 8)

 

E-books