Skip to Main Content

Social Work jaar 1 - zoeken en vinden van betrouwbare literatuur: Aan de slag met je eigen opdracht

Eigen opdracht voor Het Individu

Voor de A klassen (Individu)

Jullie gaan aan de slag met Kwaliteit van Leven van 1 persoon. Het is dus niet op een gemeenschap gericht, maar 1 persoon (uit een gemeenschap). Dat kan

  • een kind zijn met een lichamelijke beperking die iedere week komt paardrijden,
  • een volwassene zijn die naar het ROC gaat en het Nederlands onvoldoende beheerst,
  • een werknemer bij Brownies and Downies zijn,
  • een deelnemer van de zorgboerderij zijn.

Eigenlijk wel dezelfde type doelgroepen, maar het gaat niet om iets wat in een hele gemeenschap leeft, maar wat 1 persoon graag zou willen. 
Vraag is voor jullie om te onderzoeken hoe je een bijdrage kunt leveren aan 
iemand zijn kwaliteit van leven. Om dit te kunnen is het nodig dat je ook begrippen opzoekt en leest over belangrijke thema's die spelen bij deze
persoon (zowel thema's die een draagkracht kunnen zijn en thema's die een draaglast kunnen zijn voor een persoon). Dit kan dus literatuur zijn over een specifieke aandoening, over eenzaamheid, echtscheiding, hoogbegaafdheid,
hechte familieband, goed sociaal netwerk, laaggeletterdheid, over leven met
schulden etc... net wat voor die persoon van toepassing is.
Mooi is als je verbanden tussen thema's ontdekt (en deze ook uit de literatuur weten te halen). 

Opdracht:

stap 1: filter het overkoepelende thema uit je onderzoek
(bijvoorbeeld laaggeletterheid bij een lichamelijk beperkte puber)

stap 2: formuleer zoektermen bij dit overkoepelende thema
(bijvoorbeeld laaggeletterheid of "functioneel analfabetisme")

stap 3: ga met deze zoektermen zoeken in HANQuest, Google Scholar
en een aantal databanken.

stap 4: kies binnen je groepje ieder voor een ander tijdschriftartikel.

Let op: het artikel moet RELEVANT, KWALITATIEF HOOGWAARDIG EN 
BETROUWBAAR 
zijn.

Eigen opdracht voor De Gemeenschap

Voor de B klassen (Gemeenschap)

Jullie starten of zijn net bezig met een "onderzoek" als opdracht van de praktijk of op grond van eigen ervaringen. Het resultaat is een verslag. Een deel is praktisch onderzoek (enquêtes, interview, observaties) en een deel is literatuuronderzoek. Voor dit laatste moet iedere student uit julie groepje (4-5 studenten) een ander artikel of hoofdstuk zoeken wat past bij het thema dat jullie onderzoeken.

Voorbeelden van thema's zijn:

  • hoe zorgen we dat de groep (bijv. ROC niveau 2 studenten) beter met elkaar gaan samenwerken,
  • hoe zorgen we voor meer sociale cohesie,
  • hoe zorgen we binnen de wijk Hatert dat er meer verbinding tussen bewoners ontstaat,
  • hoe zorgen we voor meer gevoel van veiligheid bij ouderen in de wijk, hoe kunnen we het gevoel van eenzaamheid verminderen
  • of hoe kunnen we zorgen voor het vergroten van het netwerk van onze doelgroep. 

De mensen uit de gemeenschap  kunnen dan wijkbewoners, mensen in een woonzorgcentrum, een groep dementerenden in een woonzorgcentrum, studenten ROC niveau 2, bewoners van een flat in Nijmegen of  kinderen met een lichamelijke beperking zijn. 

Opdracht:

stap 1: filter het overkoepelende thema uit je onderzoek
​(bijvoorbeeld eenzaamheid bij ouderen)

stap 2: formuleer zoektermen bij dit overkoepelende thema
(bijvoorbeeld eenzaamheid of "sociaal isolement")

stap 3: ga met deze zoektermen zoeken in HANQuest, Google Scholar
en een aantal databanken.

stap 4: kies binnen je groepje ieder voor een ander tijdschriftartikel.

Let op: het artikel moet RELEVANT, KWALITATIEF HOOGWAARDIG EN
BETROUWBAAR zijn.