Skip to main content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

CMV jaar 4 - Het Afstuderen: Competentie 11

Gids voor het zoeken naar, beoordelen en verwerken van betrouwbare informatie voor de afstudeeropdracht.

Competentie 11: Inzet KSA

Het inzetten van creatieve interventies met kunstzinnige en sportieve activiteiten zodat een bijdrage wordt geleverd aan verbinding tussen, activering en ontwikkeling van individuen, groepen en/of organisaties.

Onderstaand overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.

Laatste aanvulling: 3 september 2020

Boek

Albert Buisman & Paul Baar. (2020). Op de bank zitten? Jeugdparticipatie in de sport: Meedoen en mee mogen doen. Amsterdam: SWP.

Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - .18

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Vervoorn, C., Deutekom, M., & Dekkers, V. (Reds.). (2017). Kracht van sport in de wijk. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

Te raadplegen via Hogeschool van Amsterdam.

Rapport

De Vos, N., & Verhagen, S. (2017). Participatie en stedelijke ontwikkeling: De impact van sport, kunst en gemeenschappen. Utrecht: Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sociale Innovatie.

Te raadplegen via Kenniscentrum Sport.

Boek

Behrend, D., & Jellema, M. (2015). Muzisch agogische methodiek: Muzisch intervenieren in het sociaal werk (6e herziene druk). Bussum: Coutinho.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Boek

Boonstra, N., & Hermens, N. (2010). Sportief in de buurt: Een betere wijk door de schoolsportvereniging. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.

Bekijk dit boek Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Boek

Hoefsloot, R. F. (2007). Kunstzinnig dynamisch coachen: Een methodiek om creatief en kunstzinnig te werken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Amsterdam: Schors.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Boetes, B., Nieuwenhuys, D., & Schuitema, K. (2001). Spel & sport: Leerboek voor sociaal pedagogisch werk en sociaal pedagogische hulpverlening, sociaal cultureel werk en maatschappelijk culturele vorming, activiteitenbegeleiding, onderwijs en recreatiewerk. Baarn: HB.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Handreiking

Van den Beld, H., Van Dijk, A., Docter, I., & Minke, F. (2019). Kom erbij! Met kunst en cultuur: Samenwerken om eenzaamheid te bestrijden: Handreiking voor professionals en vrijwilligers in de cultuursector en het sociaal domein. Utrecht: LKCA.

Te raadplegen via LKCA.

Themanummer

Van Aart, K., Van der Leden, J., Nuchelmans, A., & Ter Haar, M. (Reds.). (2017). Kunst en sport. Boekman, 29(112).

Bekijk Inhoudsopgave en E-artikelen.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Gids

Trienekens, S. (met Swartjes, B., & Docter, I.). (2016). Preventie, zelfregie en participatie met kunst en cultuur in het sociaal domein: Inspiratiegids voor lokaal beleid. Utrecht: Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst..

Gratis download van website Movisie.

Spel

Heessels, M., & Duijf, S. (Eindred. & conceptontwikkeling). (2016). Kletsborden: Spelen met aandacht voor elkaar [Spel]. Nijmegen: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen..

Bekijk Speluitleg (Vimeo, 4:17).

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Afstudeeropdracht

Van Deelen, J., & Vastenholt, L. (2014). Sportieve, leefbare wijken: Aanbevelingen omtrent meetinstrument leefbaarheid in Arnhemse achterstandswijken (Afstudeeropdracht). Sport- en Bewegingseducatie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Nijmegen.

Te raadplegen via HBO Kennisbank.

Spel

Theatersport: 28 creatieve spelvormen [Spel]. (2008). [Helmond]: Stichting Onderwijs Maak Je Samen.

Bekijk Speluitleg.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.