Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Logopedie informatievaardigheden bij opdracht Interactief voorlezen: Opdrachten februari 2022

Problematiek die we tijdens deze workshop gaan onderzoeken.

Er zijn kinderen die een taalachterstand hebben. De woordenschat is beperkt en ze hebben moeite om goed lopende zinnen te vormen. De achterstand ten opzichte van hun leeftijdsgenoten wordt steeds groter. We gaan op zoek naar informatie over taalachterstand of specifieker: een taalontwikkelingsstoornis. Ga opzoek naar artikelen waarin de doelgroep kinderen tot maximaal 12 jaar besproken wordt. De artikelen mogen niet ouder zijn dan 10 jaar of wanneer deze wel ouder zijn, motiveer dan waarom je ze wél gebruikt. Het gaat er om zowel Engelse als Nederlandse artikelen te vinden over dit onderwerp. 

Breng structuur aan in je zoekacties door de 6 stappen van informatievaardigheid te volgen:

- Oriënteer je op het onderwerp: wat weet je al en waar kom nieuwe kennis tegen. (zie Opdracht 1)

- Stel een goede zoekvraag op: zorg dat de belangrijkste thema's in je zoekvraag zitten. Plaats de thema's in het zoekschema en zoek synoniemen in Nederlands en Engels / bredere termen / nauwere termen / verwante termen, en vul het zoekschema in. (Opdracht 2)

- Vervolgens leer je hoe je zoekstrings maakt. (zie opdracht 3)

- Hoe ontdek je de betrouwbaarheid van een artikel? (zie opdracht 4b)

- De stappen evalueren en verwerken (APA) bespreken we klassikaal na de opdrachten.

Opdracht 1 oriënteren op het onderwerp

Oriënteer je op je onderwerp door zoektermen in Google Scholar en Nexis Uni te zetten.

- Kom je tijdens je oriëntatie synoniemen tegen of termen die belangrijk voor dit onderwerp zijn? Noteer ze. Je kunt ze later waarschijnlijk gebruiken in je zoekschema.

- Upload minimaal 1 resultaat dat je waardevol vindt. (kopieer de link en zet deze in de padlet.)

4a Citatie- en Sneeuwbalmethode uitgelegd

Aandacht voor citatiezoeken in Google Scholar en WoS.

Opdracht 4b betrouwbaarheid artikel

1. Filmpje laten zien.

2. Korte mondelinge uitleg 

3. Het online artikel onder de tab Selecteren laten openen. 

4. Benoem 3 betrouwbaarheidscriteria.

5. Uit welk tijdschrift komt dit artikel en wat kun je ontdekken over de kwaliteit van dit tijdschrift?

 

Opdracht 2 maak een zoekvraag en vul het zoekschema in

Je krijgt een filmpje te zien van eisen die aan een zoekvraag gesteld worden.

Het zoekschema wordt geïntroduceerd.
Je gaat nu een goede zoekvraag opstellen.
Plaats de belangrijkste trefwoorden uit je zoekvraag in het zoekschema.
Ga vervolgens op zoek naar synoniemen in Nederlands en Engels / bredere termen / nauwere termen / verwante termen, en vul het zoekschema in.
Upload daarna het zoekschema in de padlet bij vraag 2.

Tips:

synoniemen.net

lexico.com

deepl.com

APA PsychInfo thesaurus

Opdracht 3 zoekstrings maken met behulp van het zoekschema.

Boleaanse operatoren door Berthe uitgelegd aan de hand van de PPT. en als zoekactie in HANQuest

Maak daarna zelf:

1- OR zoekstrings

2- Combineer OR zoekstrings met AND in HANQuest

3- Doe een zoekactie met de totale zoekstring in Google Scholar

4. Plaats de totale zoekstring in de padlet bij opdracht 4

Klassikale evaluatie de zes stappen samenvatten

Per stap een korte samenvatting wat er gedaan is en uitlokken tot vragen.

Interactie op gang proberen te brengen.

Belangrijk wordt hierbij de chatfunctie waarschijnlijk