Ergotherapie - Literatuur zoeken: 3. Eenvoudige zoekactie

Zoeken naar literatuur

Inleiding

Welke bronnen gebruik je? En hoe zoek je? De manier waarop je zoekt noemen we een zoekstrategie.
Op deze pagina vind je informatie over het uitvoeren van een eenvoudige zoekactie.
Hierbij maak je gebruik van:

• Booleaanse operatoren AND OR NOT.

Aan de gevorderde zoeker adviseren we om te zoeken met behulp van:

•  Faseren  "xx xx"
  • Trunceren   *
  •  Maskeren  ?

Full-text

Soms krijg je als zoekresultaat alleen de samenvatting van een artikel. Wil je de volledige tekst (full text) van een artikel inzien?
Probeer onderstaande acties:

► Klik hier voor meer tips

Thuistoegang

Workspace biedt studenten en medewerkers van de HAN toegang tot de 'virtuele' eigen HAN werkplek. Dit heeft als voordeel dat je altijd als HAN-student herkend wordt en dus veel minder last hebt van inlogproblemen. Zie hieronder de handleiding voor de installatie:

Handleiding Workspace

Filters

Met behulp van filters kun je een snelle selectie maken binnen je zoekresultaten.
Probeer filters zo min mogelijk te gebruiken, omdat je mogelijk hierdoor geschikte artikelen verliest.

Houd dit beperkt tot:

• Systematic review
  • Date
  • Language

Voorbeeld

Vraag:
Kan ergotherapie helpen bij een patiënt met een beroerte?

Zoekstring:
Stroke AND Occupational therap*
of
Stroke OR CVA AND occupational therap*

Booleaans zoeken

Booleaanse operatoren zijn AND, OR en NOT. Hiermee combineer je jouw zoektermen op een bepaalde manier. Het helpt je je zoekresultaat aan te scherpen. Bij de volgende voorbeelden is het zoekresultaat met zwart aangegeven.

AND-operator (zoekactie: valangst AND ouderen)
Resultaat: pagina's waarin de termen valangst en ouderen beide voorkomen.

OR-operator (zoekactie: cva OR beroerte)
Resultaat: pagina's waarin ten minste één van beide termen voorkomt. Beide mag dus ook.

NOT-operator (zoekactie: paramedisch NOT logopedie)
Resultaat: pagina's waarin wel de term paramedisch voorkomt, maar niet de term logopedie.

Kennisclip AND OR NOT

Tip

Hou een logboek bij.

Kopieer je zoekstring en sla deze op. Dan kun je achterhalen met welke zoektermen en in welke databanken je hebt gezocht.