Voeding & Diëtetiek Literatuuronderzoek: Introductie

Op zoek naar wetenschappelijke literatuur

Welkom op deze LibGuide! Hier kun je de theorie en het lesmateriaal terug vinden van de les Informatievaardigheden aan V&D studenten. Deze les is bedoeld om je te ondersteunen bij de zoektocht naar betrouwbare literatuur, en in deze LibGuide vind je verschillende methoden en strategieën om de competentie informatievaardigheid te ontwikkelen. Informatievaardigheid is een belangrijk onderdeel van onderzoeksvaardigheden. Zodra je een verslag gaat schrijven zal je gebruik maken van andere bronnen. Het is belangrijk dat de bronnen die jij gebruikt relevant en kwalitatief HBO-waardig zijn. Daarvoor kun je binnen deze les zoekmachines als HANQuest en Google Scholar gebruiken. Je weet na de les hoe je deze zoekmachines zodanig aanstuurt dat je de beste zoekresultaten krijgt. De belangrijkste databanken voor V&D weet je te vinden via de website van de Studiecentra. Je leert hoe je een literatuuronderzoek opzet en structureert. Wat je ook nog leert: hoe je betrouwbare bronnen herkent, waar je ze vindt en hoe je deze bronnen verwerkt in je tekst en vermeldt volgens APA-richtlijnen.

Opbouw internet

Om inzicht te geven in het verschil tussen HANQuest en Google (Scholar), is onderstaande afbeelding toegevoegd. Daarin wordt gevisualiseerd dat Google (Scholar) zijn informatie uit het openbare web haalt. HANQuest bevindt zich in het diepe web en geeft toegang tot wetenschappelijke databanken na inlog met je HANaccount.

Website (klik op de afbeelding voor toegang)

Studiecentra - Website introductie