Vaktherapie jaar 2 - Palliatieve werkwijze: Beeldende therapie

Gids voor het zoeken en vinden van informatie over de palliatieve werkwijze door middel van beeldende, drama- of muziektherapie.

Publicaties Beeldende therapie

Een selectie van verschenen titels over de thema's palliatieve werkwijze, rouw, verlies en beeldende therapie.

Dit overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.

Laatste aanvulling: 29 oktober 2021

Boek

Coenen, C. (2020). The creative toolkit for working with grief and bereavement: A practitioner's guide with activities and worksheets. Jessica Kingsley Publishers.

Bekijk Samenvatting.

Afstudeerscriptie

Visser, S. (2018). Zeggenschap over het eigen leven: Een beeldend therapeutische module voor psychiatrische patiënten met een ontwrichtende verlieservaring [Afstudeeropdracht]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Thomson, J., & King, J. (2017). Peeking inside a conversation between two art therapists talking about clinical work in end-of-life care on a winty afternoon. Australian and New Zealand Journal of Arts Therapy, 12(1), 50-55.

Tijdschriftartikel

Vanhimbeeck, A., & Van Kollenburg, J. (2016). Roeien met twee riemen: Beeldende therapie in een rouwgroep voor jongeren. Tijdschrift voor Vaktherapie, 12(3), 3-9.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Hoofdstuk

Thompson, B. E., & Neimeyer, R. A. (Eds.). (2014). Theater and performance. In Grief and the expressive arts: Practices for creating meaning (pp. 134-158). Routledge.

Bekijk Description.

Boek

Meijer-Degen, F. (2006). Coping with loss and trauma through art therapy: Training manual for workers in the field af assisting child and adult victims of violence and war when words alone are not enough (J. Trost-Smit & M. Vorage, Vert.). Uitgeverij Eburon.

Bekijk Description.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Tjasink, M., &, Soosaipillai, G. (2019). Art therapy to reduce burnout in oncology and palliative care doctors: A pilot study. International Journal of Art Therapy, 24, 12-20. https://doi.org/10.1080/17454832.2018.1490327

Tijdschriftartikel

Looijen, M., & Glasbergen, K. (2017). Het Boek in Mij: Een beeldend-therapietraject bij trauma. Tijdschrift voor Vaktherapie, 13(4), 32-36.

Te raadplegen via website Kaj Glasbergen, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Boek

MacWilliam, B. (Ed.). (2017). Complicated grief, attachment, & art therapy: Theory, treatment, and 14 ready-to-use protocols. Jessica Kingsley Publishers.

Bekijk Description.

E-boek

Van Alphen-de Roo, R. (2016). Kinderen, rouw en beeldende therapie: Dingen die je moet weten als je met een rouwend kind te maken hebt. De Zwaan.

Te raadplegen via De Zwaan.

Afstudeerscriptie

Beukers, N. (2013). Omgaan met verlies: Beeldende therapie-module voor het op gang brengen van een gestagneerd rouwproces bij volwassenen met angst- en stemmingsproblematiek [Afstudeeropdracht]. Hogeschool Utrecht.

Te raadplegen via HBO Kennisbank.