Skip to main content

Laaggeletterdheid: Archief: Nieuws/Agenda

Nieuws Archief


04-03-2020 uit de Groene Amsterdammer:
Het 
gaat een beetje ver om te zeggen dat de manier waarop we in Nederland
het 
schoolvak Nederlands ingericht hebben, tot laaggeletterdheid leidt maar
dit mooie en genuanceerde verhaal maakt wel duidelijk dat het tijd wordt 
voor een grote verandering. 

Klik  op onderstaande afbeelding om het artikel te lezen.

28-02-2020 Nieuwsbrief van Stichting Lezen en Schrijven

 

07-02-2020 Stem voor de TaalHeldenprijs.

 

05-12-2019 PISA-rapport

De leesresultaten van Nederlandse 15-jarigen zijn zorgwekkend. Dat hebben we afgelopen week overal in het nieuws kunnen horen en lezen.
Als je geïnteresseerd bent in het achterliggende PISA-rapport
(Programme for International Student Assessment), klik dan 
HIER.

Het PISA-onderzoek roept veel reacties op, uit de wetenschap en
uit de onderwijspraktijk. Lees HIER het pleidooi vanEls Stronks,
hoogleraar vroegmoderne Nederlandse letterkunde, voor een
dagelijks leesuur op school.

Of lees HIER de interpretatie van de PISA-cijfers door meesterlezer, een leerkracht uit Amsterdam, en zijn suggestie om weer gewoon les te gaan geven. Hoe dat gewoon lesgeven eruitziet, beschrijft hij niet maar dat
lezen er een grote rol in speelt, is  wel duidelijk.  


Dokters zien de echte problemen van laaggeletterden vaak niet (De Volkskrant 24-11-19) Ik moest het kort houden van de assistente. Dus zei ik dat ik pijn in mijn arm had. Ik wilde naar de dokter. Eerst had ik 10 minuten aan de telefoon gewacht. Toen begon de assistente van alles te vragen. Ik raakte in de war. Hoezo kort? Toen werd ik boos. Nu wil ik niet meer naar de dokter. Ik zie daar ook elke keer een andere. Dan moet ik uitleggen dat ik moeite met lezen en schrijven heb. Dat staat wel in hun computer. Maar ze lezen dat niet. Elke keer vertellen vind ik moeilijk. Ik moet ook puffen voor mijn longen. Niemand legt uit hoe dat moet. Ik verdeel dus die puffers zelf over de dag. Ik weet niet of dat goed is. Die puffers werken ook allemaal anders. Dat vind ik erg onhandig.’ Lees verder

Voor veel nieuwkomers in Nederland is het
Nederlandse gezondheidssysteem lastig.
Ze kennen bijvoorbeeld de huisarts niet.
Eigen Risico en eigen bijdrage zijn vaak
ook nieuw.
Het herziene Gezondheidsboek
– Wie helpt mij als ik ziek ben?
Wat kan ik zelf doen? 

geeft begrijpelijke en laagdrempelige
informatie over ziek zijn en zorg krijgen
in Nederland. Dit boek kan voor iedereen
die nieuw is in Nederland helpen.
Download het gratis en geef het mee.

Pharos ontwikkelde twee online instrumenten
​om je voorlichtingsmateriaal mee te testen:
een 
checklist en een beoordelingsinstrument.
Want is jouw folder, app, website of e-Health
wel voor iedereen te begrijpen?
Deze twee online instrumenten helpen je hierbij.
Veel informatie- en voorlichtingsmateriaal is
voor maar liefst 2,5 miljoen mensen in
Nederland niet toegankelijk en begrijpelijk genoeg.
Wat moeten ze doen na het lezen, bekijken of
beluisteren ervan? Mensen die Nederlands niet
als eerste taal hebben, laaggeletterd zijn of een
laag abstractieniveau weten dit vaak niet.
Daarom is het belangrijk dat je
je 
voorlichtingsmateriaal test.
Zo zorgen we er samen voor dat alle folders, apps,
e-Heaths, websites en andere materialen voor
​iedereen te begrijpen zijn. Ook voor mensen die
moeite hebben met lezen en schrijven.

Eindelijk is het dan zover!

Vanaf aanstaande maandag 30 september is de serie Typisch Groesbeek te zien: iedere maandag tot en met donderdag, drie weken lang, 12 afleveringen in totaal. Taalambassadeur Rob Weijers is te zien in 3 afleveringen, 
deze zijn te bekijken op: 14, 15 en 17 oktober van 19.15 tot 19.45 uur op NPO 2.

Zie onderstaand berichtje op de site van De Gelderlander:

Er was één iemand op de wereld die wist dat Rob Weijers niet kon lezen en schrijven, dat was zijn inmiddels overleden vrouw. ,,Ik kon gewoon niet meekomen met de andere kinderen in mijn klas. Als je in die tijd moeite had met het leren lezen en schrijven, dan was je dom.” Rob vluchtte dan van school weg en bracht vanaf zijn tiende veel tijd door in de Groesbeekse bossen. Hij redde zich in zijn werk als stratenmaker door alles te onthouden en ‘s avonds aan zijn vrouw te vragen om het op te schrijven.
Pas in zijn 45e levensjaar besloot hij er iets aan te doen door een cursus lezen en schrijven 
te volgen. Weijers werkt sinds een aantal jaar als taalambassadeur en helpt hij organisaties 
beter toegankelijk te zijn voor laaggeletterden.
Ook is hij het gezicht op posters om laaggeletterdheid de wereld uit te helpen.
Maar zien we Rob Weijers of Taalambassadeur Rob in de serie? 
Allebei een beetje, zegt hij terwijl hij zijn geliefde vogels in de volière voert. Hij wil mensen 
bereiken die moeilijk lezen en schrijven en ze over de drempel trekken om hulp te zoeken.
,,Maar als ik in mijn volière sta, door de bossen loop of zit te vissen, dan is dat écht Rob.”

https://www.gelderlander.nl/video/kanalen/degelderlander~c320/series/korte-reportage~s985/typisch-groesbeek-rob-weijers~p101998

In de laatste aflevering is o.a. de workshop tijdens het Health Symposium te zien (geen idee wat ze daarvan laten zien).


Het campagneteam van Stichting Lezen en Schrijven kijkt terug op een prima 15e week van de alfabetisering en bedankt alle deelnemende organisaties:

De 15e editie van de Week van de Alfabetisering zit erop en wat was het geweldig!
Ruim 1200 bedrijven en organisaties en 90 duizend mensen zijn in actie gekomen voor een geletterd Nederland. Aan de TaalChallenge deden ruim 400 scholen en 1800 gezinnen mee. Een fantastisch resultaat! We bedanken jullie en alle andere deelnemers voor de betrokkenheid en inzet
! Lees meer 
hierover op het tabblad Partners/box: 'Verslag 15e week van de alfabetisering' en bekijk ook het filmpje van de razende reporters.


BEGRIJPELIJKE TAAL
​Steeds meer organisaties schrijven teksten op taalniveau B1. Dit kunnen de meeste mensen goed begrijpenMaar voor laaggeletterden is een brief of folder op dit niveau te moeilijk. Zij hebben moeite met lezenschrijven en/of rekenen. Ze beheersen niet het minimale taalniveau om volwaardig aan de Nederlandse maatschappij te kunnen meedoen. Zie deze factsheet van Stichting Lezen en Schrijven voor meer informatie over het schrijven van begrijpelijke taal. 


Digitale geletterdheid en taalonderwijs: breng ze samen
Het basisonderwijs krijgt mogelijk binnenkort kerndoelen digitale geletterdheid. En daarbij wordt een stevige link gelegd met lees- en schrijfvaardigheid. En dat is goed nieuws voor het bestrijden van laaggeletterdheid aan de voorkant, bij kinderen en jongeren van wie we niet willen dat ze laaggeletterde volwassenen worden. 
Goed lezen helpt leerlingen immers ook digitaal beter hun weg te vinden. Uit onderzoek blijkt dat goede lezers vaker relevante hyperlinks selecteren dan
zwakke lezers.
Leerlingen die laaggeletterd zijn, zijn dus waarschijnlijk ook digitaal laaggeletterd.
Lees meer...


Laaggeletterdheid en Stichting Plint

Ter gelegenheid van de week van de in 1966 door de Unesco uitgeroepen 
Dag van de alfabetisering (8 september, in Nederland uitgebouwd tot een Week) 
maakte Plint een herdruk van Tem de tekens  uit 2018, een themanummer 
in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven over laaggeletterdheid.
Een prachtig themanummer voor iedereen die van poëzie houdt en die aandacht 
voor laaggeletterdheid een warm hart toedraagt.


- 29 augustus - 

Leergemeenschap Laaggeletterdheid is aanwezig op
de HAN-parade.In de Spiegeltent kunt u terecht voor
informatie over de Leergemeenschap en 
Laaggeletterdheid.


28 augustus 2019 -
De LibGuide Laaggeletterdheid is openbaar!
Aan het begin van dit nieuwe schooljaar wordt het thema breed uitgezet op de HAN.
De LibGuide is bedoeld om zoveel mogelijk informatie te bundelen over dit onderwerp.
Studenten/docenten/werkgevers kunnen er veel praktische informatie vinden, maar ook aanbieden.
Bij  het tabblad Leergemeenschap zie je welke personen binnen de opleiding deelnemer zijn.
https://libguides.studiecentra.han.nl/Laaggeletterdheid

Agenda Archief


Op woensdag 5 februari organiseert het Campustheater van de HAN in Nijmegen een theatercollege Laaggeletterdheid. Professor Maurice de Greef, expert in leren bij laagopgeleiden, gaat tijdens zijn theatercollege op inspirerende en enthousiaste wijze in op het onderwerp ‘laaggeletterdheid’. Wat is het precies? Wat betekent dit in de maatschappij? Hoe leidt dit tot gezondheidsachterstand? En hoe is het in onze regio eigenlijk gesteld met laaggeletterdheid? 

Uitnodiging Opgeletterd! | 13 december 2019 

"Laaggeletterdheid is in Nederland nog altijd een groot probleem,
niet alleen voor de laaggeletterden zelf maar ook voor werkgevers en overheid.
Meer urgentie, middelen en samenwerking zijn nodig om deze grote maatschappelijke
uitdaging écht aan te pakken”
 (Mariette Hamer, SER-voorzitter).
Hoe pakken we laaggeletterdheid in Gelderland aan? Wat is jouw ervaring en visie?
Wat of wie heb je nodig om verder te komen? 
Praat mee en kom vrijdag 13 december van 09.30 – 13.30 uur naar Het Koelhuis in Zutphen. 

LEES MEER ...en meld je aan...


Vrijdag 6 december 2019,  10.00-17.00 uur Amersfoort
Vakonderwijs en geletterdheid - werkconferentie
Inschrijven is nog mogelijk!

Op donderdag 28 november 2019 van 14.00 tot 18.00 uur heeft Arnhem een primeur. We gaan op een vernieuwende interactieve wijze aan de slag met het conferentiethema “Help het kind, ken de ouder!” 
Deze primeur wordt georganiseerd vanuit “100% Geletterd” en “Taalrijke thuisomgeving Arnhem”.
Kijk snel naar de digitale uitnodiging in de film en klik op deze link
Er is geen ontsnappen meer aan!
Met vriendelijke groet,

 Organisatie 100% geletterd.

Vanaf maandag 30 september is de serie Typisch Groesbeek te zien: iedere maandag tot en met donderdag, drie weken lang, 12 afleveringen in totaal. Taalambassadeur Rob Weijers is te zien in 3 afleveringen, deze zijn te bekijken op: 14, 15 en 17 oktober van 19.15 tot 19.45 uur op NPO 2.

Laaggeletterdheid en de week van de alfabetisering

De week van de alfabetisering is voorbij maar dat betekent niet dat er geen aandacht meer 
is voor het onderwerp laaggeletterdheid 20 september,
organiseert collega-lerarenopleider economie Astrid van Dael van het ILS,
een netwerkbijeenkomst waarbij studenten in gesprek gaan met vertegenwoordigers
van het werkveld, docenten uit het VMBO en specialisten op het gebied van
laaggeletterd- en gecijferdheid. Er komen vragen aan de orde zoals:
wat betekent het voor je gezondheid, je kansen op werk en je eigen portemonnee
als je financiële geletterdheid (te) laag is? Hoe kan goed geschreven en doordacht
lesmateriaal een bijdrage leveren aan de gecijferdheid van jongeren?  
En hoe kan financiële educatie de capaciteiten van (jonge) burgers versterken?




-  Van 9 tot en met 15 
september 2019 is het de Week van de Alfabetisering.

   Dit jaar is het thema: Durf!
   Welke acties er plaatsvinden in Nederland kun je zien op de website van
   de Week van de Alfabetisering: