Laaggeletterdheid: Tools - online

Podcast: Wat bedoel je?!

Tipkaart Laaggeletterdheid in de sport

Nationale ombudsman

10 tips: zo ga je om met laaggeletterden die je hulp nodig hebben.

Steffie module: Hoe legt u contact met de overheid. Een gesproken uitleg, waarbij keuze uit 4 onderwerpen.
- De Nationale ombudsman
- Contact met de overheid
- Formulier: Dit wil ik bespreken
- Formulier: Afspraken

HAN Green Office | Laaggeletterdheid

E-learning aanpak Laaggeletterdheid

Voorbeeldboekje screenen op basisvaardigheden

Direct Duidelijk Tour

Voor veel burgers is het taalgebruik van de overheid te moeilijk. Ze kunnen er niet uit afleiden wat hun rechten zijn en wat de overheid van hen verwacht. De campagne Direct Duidelijk wil daar iets aan doen. Op deze site vind je tips en checklists voor schrijf- en beeldtaal.

Oefenen.nl

Pharos/Laaggeletterdheid/ Beoordeling voorlichtingsmateriaal

Pharos ontwikkelde twee online instrumenten om je voorlichtinsmateriaal mee te testen: een checklist en een beoordelingsinstrument. Want is jouw folder, app, website of e-Health wel voor iedereen te begrijpen? Deze twee online instrumenten helpen je hierbij. Veel informatie- en voorlichtingsmateriaal is voor maar liefst 2,5 miljoen mensen in Nederland niet toegankelijk en begrijpelijk genoeg. Wat moeten ze doen na het lezen, bekijken of beluisteren ervan? Mensen die Nederlands niet als eerse taal hebben, laaggeletterd zijn of een laag abstractieniveau weten dit vaak niet. Daarom is het belangrijk dat je je voorlichtingsmateriaal test. Zo zorgen we er samen voor dat alle folders, apps, e-Healths, websites en andere materialen voor iedereen te begrijpen zijn. Ook voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.

Direct naarPharos Kennisbank voor begrijpelijke en toepasbare voorlichtingsmaterialen & beeldverhalen.
Direct naar: Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden

Pharos/Gezondheidsboek

Voor veel nieuwkomers in Nederland is het Nederlandse gezondheidssysteem lastig. Ze kennen bijvoorbeeld de huisarts niet. Eigen risico en eigen bijdrage zijn vaak ook nieuw. Het herziene Gezondheidsboek – Wie helpt mij als ik ziek ben? Wat kan ik zelf doen? geeft begrijpelijke en
laagdrempelige informatie over ziek zijn en zorg krijgen in Nederland. Download het gratis en geef het mee.

ROC-Nijmegen.nl/computer cursussen volwassenen

Alliantie Gezondheidsvaardigheden oa: Inclusief onderzoek

Landelijk telefoonnummer Stichting Lezen & Schrijven

Wil je contact opnemen met Stichting Lezen & Schrijven?
Wil je jezelf of iemand anders aanmelden voor een taalcursus?
Je kunt dit doen via bovenstaand (gratis) nummer.
Of meld je aan via de website.

TVF-Tool Voor Tekststrategie / TPF-Tool for Text Strategy

Tekststrategie is waardevol voor laaggeletterden, omdat de aanpak de vaardigheid 'schrijven' wat minder zwaarbeladen maakt. Daarnaast is tekststrategie waardevol voor leerlingen, studenten en professionals op elk niveau.

BoekStart voor baby's

Menukaart Laaggeletterdheid voor basisscholen regio Nijmegen

Menukaart laaggeletterdheid voor basisscholen in de regio Nijmegen.
De menukaart bestaat uit 7 onderdelen. In elk deel staan activiteiten die horen bij een bepaald doel. De school kan bepalen welk(e) doel(en) ze nastreven en welke bijbehorende activiteiten ze willen uitvoeren. De menukaart is, net als in een restaurant, zo gemaakt dat de activiteiten bijna allemaal onafhankelijk van elkaar kunnen worden gedaan. Ook de volgorde ligt niet vast.

Direct naar de Menukaart

Voorlichtingsmaterialen Corona GGDGHOR Nederland

Klik op onderstaande afbeelding om de PDF te openen.