Social Work jaar 1 - zoeken en vinden van betrouwbare literatuur: Startoefening

Opdracht: zoeken in HANQuest - Google - Google Scholar

Ga naar Google en zoek op de woorden
          interculturele communcatie wijkteams.

1. Hoeveel zoekresultaten levert dit op? Noteer het aantal resultaten.

2. Plaats nu dubbele aanhalingstekens rondom "interculturele communicatie". Noteer opnieuw het aantal zoekresultaten.

3. Voeg in de zoekbalk nu ook nog het commando filetype:pdf toe.

4. Kopieer dezelfde zoekactie naar Google Scholar. Aantal resultaten?

5. En tot slot ook dezelfde zoekactie in HANQuest, laat filetype:pdf weg.

Feedback

• Door termen bij elkaar te houden die bij elkaar horen door het gebruik van "" verklein je je zoekresultaten en verhoog je de relevantie. Door het commando filetype:pdf toe te voegen heb je ingezet op fulltext resultaten. Je kunt je zoekmachine dus in hoge mate zelf aansturen.
  • Bovendien heb je gezien dat Google Scholar inhoudelijk voor jou binnen je HBO-studie goed inzetbaar is, het is immers de wetenschappelijke tak van Google.
  • En met HANQuest bereik je literatuur waar Google en Google Scholar niet bij komen. HANQuest is een zoekmachine die betaalde wetenschappelijke databanken voor jou als HAN-student toegankelijk maakt.