Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Learning & Development: Inleiding Informatievaardigheden

Informatievaardigheden

Les informatievaardigheden

In de onderstaande lessenserie zijn de eerste 3 delen van het zoekproces (oriëntatie, zoeken en vinden) uitgelegd aan de hand van de Powerpointpresentatie die we ook voor onze fysieke lessen gebruiken. Deze les is dus te gebruiken als digitale vervanger van de klassikale versie. Na het bekijken van deze lessenserie kan een vragenuur worden ingepland met één van onze informatiespecialisten, om studenten verder te helpen met specifieke vragen m.b.t. informatievaardigheden.

Inhoud:
Deel 1: oriëntatie op je onderwerp
Deel 2: zoekvraag formuleren met bijbehorende termen
Deel 3: zoekstrategieën en zoekmethoden en hoe deze in een databank te gebruiken

 

Wat zijn informatievaardigheden?

Informatievaardig ben je als je op een systematische manier betrouwbare informatie kunt verzamelen, beoordelen, verwerken en presenteren. Het is een belangrijk onderdeel van de competentie onderzoeksvaardigheden. Je bereikt informatievaardigheid door op systematische wijze het informatie zoekproces te doorlopen. De stappen in deze gids helpen je daarbij.

  • Diverse zoekstrategieën toepassen
  • Inzicht geven in je zoekgang
  • Kenmerken van diverse bronnen en informatiesoorten onderscheiden
  • (Web)informatie op kwaliteit toetsen
  • Een correcte bronnenlijst opstellen volgens de norm die je opleiding hanteert (bijv. APA)
  • Je eigen zoekgang en het zoekresultaat evalueren

Vastleggen

Leg vanaf de eerste stap vast wat je gedaan hebt in je informatiezoekproces. Door structuur aan te brengen hou je overzicht op je zoekproces.

Als je je zoekgang en -resultaten tijdens het zoekproces vastlegt, kun je het zoekproces zo nodig bijsturen. Je kunt zien welke zoektermen en bronnen je gebruikt hebt en gevonden informatie later weer terugvinden.

Het vastleggen van je informatiezoekproces en resultaten is ook noodzakelijk voor de beoordeling van je eindproduct. Degene die het resultaat beoordeelt moet kunnen nagaan hoe je gezocht hebt en welke informatie je gevonden hebt

Logboek

Op de HAN hebben we voor het vastleggen van je zoekproces een logboek gemaakt.  Dit formulier is slechts een voorbeeld. Elke andere manier is ook goed, zolang je jouw zoekgang maar voldoende inzichtelijk maakt.

In het logboek neem je de zoekvraag op. Verder vermeld je hierin welke zoektermen je gaat gebruiken en hoe je die termen gaat combineren in je zoekopdracht (zoekstrategie en zoekmethode) In je zoekplan neem je tevens op welke bronnen je gaat raadplegen, wat je zoekresultaat was (nodig voor je bronvermelding) en hoe je dit zoekresultaat hebt beoordeeld op bruikbaarheid.

Quiz Booleaans zoeken