Inclusie is een proces waarbij zowel individu die mee wil doen als de samenleving die diverse individuen opneemt, een verantwoordelijkheid hebben. Hierbij is de vraag of en op welke manier de samenleving open staat voor de vreemde ander. Daar zijn veel theorieën over te vinden. Het lectoraat ‘volwaardig leven met autisme’ vindt het belangrijk dat ieder mens de mogelijkheid krijgt tot een betekenisvol leven; hiervoor is een vitaal netwerk cruciaal. Dat houdt in dat de samenleving een rol speelt in de mogelijkheden van het individu. Ook de norm die de samenleving stelt, is van invloed op het ervaren van betekenis. In een burgerschapsparadigma is actief burgerschap de norm; kun je daar niet aan voldoen, dan ben je minder van betekenis voor de samenleving. Onderstaande artikelen laten je nadenken over de rol van de samenleving in relatie met volwaardig leven.
Van burger-cliënt naar perspectief van waardigheid
Geschreven door: Antoinette Reerink, Anne-Mei The en Eline Roelofsen
Gepubliceerd in: NTZ - nr. 1 2017
Sociale contacten zijn belangrijk voor iemands welzijn. Dit blijkt uit diverse studies (o.a. Nieboer, 2013 en Beuningen & Moonen, 2014). Het onderzoeken van contacten en relaties was de essentie van een project in de VG-sector, dat de Handicap Experience is gaan heten. In vijf zorgorganisaties deden de auteurs van dit artikel onderzoek naar relaties die mensen met een lichte verstandelijke beperking, niet-aangeboren hersenletsel, ernstige meervoudige beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag onderhouden.
"Putting on My Best Normal”: Social Camouflaging in Adults with Autism Spectrum Conditions
Geschreven door: Laura Hull, K. V. Petrides, Carrie Allison, Paula Smith, Simon Baron-Cohen, Meng-Chuan Lai & William Mandy
Gepubliceerd in: Journal of Autism and Developmental Disorders, volume 47, p. 2519–2534 (2017)
Camouflaging of autistic characteristics in social situations is hypothesised as a common social coping strategy for adults with autism spectrum conditions (ASC). Camouflaging may impact diagnosis, quality of life, and long-term outcomes, but little is known about it. This qualitative study examined camouflaging experiences in 92 adults with ASC, with questions focusing on the nature, motivations, and consequences of camouflaging. Thematic analysis was used to identify key elements of camouflaging, which informed development of a three-stage model of the camouflaging process. First, motivations for camouflaging included fitting in and increasing connections with others. Second, camouflaging itself comprised a combination of masking and compensation techniques. Third, short- and long-term consequences of camouflaging included exhaustion, challenging stereotypes, and threats to self-perception.
Hoe waardevol is autisme voor de ontwikkeling van onderwijs?
Geschreven door: Sylvia Stuurman (informatica docente)
Online artikel Open Universiteit (2020)
Informatica docente Sylvia Stuurman is zelf autistisch. Zij is, mede als ervaringsdeskundige, op didactisch gebied bezig met een onderzoek hoe digitaal onderwijs aangepast kan worden aan mensen met autisme. Doordat autistische studenten extra gevoelig zijn voor mankementen in het onderwijs kunnen ze effectief helpen bij de ontwikkeling van goed onderwijs. Hoe waardevol is autisme voor onderwijsverbetering?
Autism: How to be normal (and why not to be)
door Jolene Stockman, TEDxNewPlymouth
Why everything you know about autism is wrong
door Jacqueline den Houting, TEDxMacquarieUniversity
Waarom we het beeld over autisme moeten bijstellen
Aflevering #142
Wekelijkse wetenschappelijke NRC-podcastserie
Onbehaarde Apen