Verpleegkunde - Praktijkgericht onderzoek (zidp): 5a. Inleiding schrijven

Schrijven van de inleiding

​Een onderwerp ga je eerst heel breed benaderen (maatschappelijke context en achtergrondinformatie), vervolgens ga je steeds iets verder, smaller redeneren totdat je bij jouw uiteindelijke vraag uitkomt, jouw 'gap in the knowledge', dat wat jij eigenlijk wilt weten. Dat is een trechtervorm. Je zet dit niet in kopjes (macro, meso, mino) in de inleiding, maar dit is één lopend verhaal. Tip: kijk in de artikelen die je hebt gevonden hoe dat dat is gedaan of in de HBO-Kennisbank bij scripties van oud-studenten.

Meer informatie over het schrijven de inleiding vind je op pagina 139 in Zorgbasics : Praktijkgericht onderzoek.

Literatuur:

Verhoef, J., Kuiper, C., Neijenhuis, K., Dekker-van, D. C., & Rosendal, H. (2015). Praktijkgericht onderzoek. Amsterdam: Boom Lemma uitgevers.

LexisNexis

Voor het schrijven van de inleiding van jouw onderzoek is LexisNexis een handige databank.

LexisNexis is een nationale en internationale krantendatabank: je vindt hier artikelen van onder andere de Volkskrant, NRC Handelsblad, The Times en nog vele andere nationale en internationel kranten. De databank is actueel en up-to-date: artikelen in bijvoorbeeld de Volkskrant van vandaag staan er al vanaf 8 uur 's ochtends in. Met name voor het schrijven van de inleiding heeft deze databank veel te bieden.

HBO Kennisbank

Voor het schrijven van de inleiding van jouw onderzoek is de HBO Kennisbank een handige databank.

De HBO Kennisbank bevat scripties van studenten van hogesholen in Nederland, dus ook van verpleegkunde. Je ziet hier hoe een inleiding is geschreven.