Microsoft Copilot
Microsoft Copilot is een taalmodel wat is gebouwd op taalmodel GPT4 van ChatGPT. Bij deze tool dien je je eigen HAN-account te gebruiken en wordt je data op dezelfde manier beschermd als bij alle andere Microsoft applicaties. Met deze generatieve AI-tool kun je werken met teksten en beelden genereren. Wil je als medewerker weten hoe met Copilot om te gaan kijk naar het HAN aanbod voor professionalisering.
Adobe Firefly
Adobe Firefly is een tool waarmee je afbeeldingen kunt genereren en bewerken. Deze tool kun je als student en medewerker van de HAN gratis met je HAN-account gebruiken. Voor de handleiding van deze tool kun je kijken op Informatie en ondersteuning van Adobe Firefly.
Het gebruik van AI heeft keerzijdes en levert ook vragen op. AI maakt namelijk gebruik van grote hoeveelheden data om algoritmes te trainen. Wie mag al die data inzien? Maakt het docenten overbodig? Wat is de rol van AI in het onderwijs en wat betekent dat voor onze digitale samenleving?
Als antwoord op die vragen is het Framework Gebruik AI bij de HAN (versie: eind mei/juni 2024) opgesteld dat een HAN-breed kader biedt en is gebaseerd op bestaande HAN-kaders.
Doel van het Framework is de uitgangspunten en afspraken inzichtelijk te maken voor iedereen binnen de HAN die bij het gebruik en de implementatie van AI betrokken is. Aan handreikingen specifiek voor docenten en studenten wordt nog gewerkt.
Richtlijnen en tips over het gebruik van AI op de HAN staan op HAN Leren en werken met ICT.
Deze Engelstalige website kan jou helpen bij het schrijven van een geschikte prompt: www.promptingguide.ai
De overheidsbrede visie is opgesteld vanwege de grote impact van AI op alle domeinen en sectoren van onze samenleving, zowel privé als voor opleiding of werk.
Lees hier de Overheidsbrede visie generatieve AI.
Korte video's van Harvard University over het gebruik van GenAI. Hoe kunnen de diverse ai-tools je onderwijs en onderzoek ondersteunen en verbeteren?
Via deze link vind je alle video's: https://www.harvard.edu/ai/category/faculty-voices/
Bijvoorbeeld deze video van Liao Cheng: "Exploring the role of AI in education".
Murgia, M. (2024). In de schaduw van AI. Business Contact.
Binnenkort te leen bij de HAN Studiecentra.
Mollick, E. (2024). Co-intelligentie: Slimmer werken met AI. POM.press
Boek beschikbaar via de HAN Studiecentra.
Mollick, E. (2024). Co-intelligence: Living and working with AI. WH Allen.
Boek beschikbaar via de HAN Studiecentra.
Last, B. & Sprakel, T. (2023). Chatten met Napoleon: Werken met generatieve AI in het onderwijs. Boom.
Boek beschikbaar via de HAN Studiecentra.
De tweede druk van het boek is inmiddels ook uit. Het 3e hoofdstuk is open gepubliceerd door de uitgever.
Download het hoofdstuk hier: Chatten met Napoleon - 2e druk - hoofdstuk 3
Of leen het boek bij de HAN Studiecentra.
Mols, B. (2023). Slim, slimmer, slimst: Hoe kunstmatige intelligentie de mens een turboboost geeft. Veen Media.
Boek beschikbaar via de HAN Studiecentra.
De la Higuera, C., & Iyer, J. (2024). AI for Teachers: An Open Textbook: Artificial Intelligence for and by Teachers (2nd edition). Geraadpleegd op 1 februari 2024, van https://pressbooks.pub/aiforteachers/
Open textbook. Bijbehorende website: https://www.ai4t.eu/