Een alfabetisch overzicht van modellen die worden aanbevolen voor coaching:
Laatste aanvulling: 27 november 2023
• Richt je op datgene wat in je cirkel van invloed ligt en niet op de dingen die zich in jouw cirkel van betrokkenheid bevinden.
• Ontworpen door Stephen Covey in 1989.
• Meer informatie: Happyholics.
• Boek Covey, S. R. (2010). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (V. Walsmit, Herz. vert.; 48e druk). Business Contact.
• Drie lagen in de communicatie: Inhoud, Procedure en Relatie.
• Ontworpen door Joseph Kessels en Cora Smit in 2015.
• Meer informatie: Kessels & Smit - The Learning Company.
• Omgaan met conflicten: Vermijden, Doordrukken, Toegeven, Compromis sluiten en Samenwerken.
• Ontworpen door Kenneth W. Thomas en Ralph H. Kilmann in 1974.
• Meer informatie: Reynaarde.
• Rollen die mensen kunnen aannemen in moeilijke situaties: de Redder, het Slachtoffer en de Aanklager.
• Ontworpen door Stephen Karpman in 1968.
• Meer informatie: ICM.
• Wat, Hoe en Waarom een organisatie of product zich onderscheidt van anderen.
• Ontworpen door Simon Sinek in 2009.
• Meer informatie: Strategischmarketingplan.com.
• GROUP staat voor Goals = doelen, Reality = huidige situatie, Options = opties, Understanding = begrijpen en Perform = uitvoering.
• Ontworpen door Saul Brown en Anthony Grant in 2010.
• Meer informatie: Agile4all.nl.
• GROW staat voor Goal = doel, Reality = actuele situatie, Options = mogelijkheden en Will = actieplan.
• Ontworpen door John Whitmore in 1992.
• Meer informatie: Leiderschapscoaching.
• Boek Whitmore, J. (2018). Succesvol coachen: Coachend leiden voor betere prestaties van individu en team (T. Roozeboom & P. van der Kaaij, Vert.). Boom.
• Vier karaktereigenschappen: Kernkwaliteiten, Valkuilen, Uitdagingen en Allergieën.
• Ontworpen door Daniel Ofman in 1992.
• Meer informatie: Het Ontwikkelingsinstituut.
• Boek Ofman, D. (2004). Bezieling en kwaliteit in organisaties (15e nieuwe editie, herzien en geactualiseerd). Servire.
• Vier opties om beslissingen te nemen bij onwelkome situaties: Aanpakken, Accepteren, Afscheid en Klagen.
• Ontworpen door Martijn Vroemen in 2015.
• Meer informatie: Teamchange.
• Boek Vroemen, M. (2017). Handboek teamcoaching: Helpen zonder bemoeizucht. Boom.
• De vier basisbehoeften van mensen in groepen: Inclusie, Invloed, Intimiteit en Inspiratie.
• Ontworpen door William Schutz in 1958 en aangevuld door Martijn Vroemen in 2017.
• Meer informatie: Teamchange.
• Boek Vroemen, M. (2017). Handboek teamcoaching: Helpen zonder bemoeizucht. Boom.
• Interactiemodel van verschillende gedragsmogelijkheden en het effect daarvan op anderen.
• Ontworpen door een team psychologen onder leiding van Timothy Leary in 1957.
• Meer informatie: Wij-leren.nl.
• Boek Vane, S. (2013). Werken met de Roos van Leary (2e druk). Boom Lemma uitgevers.
• De vijf ontwikkelingsfasen van een team: Forming, Storming, Norming, Performing en Adjouring.
• Ontworpen door Bruce Tuckman in 1965 (vier fasen) en 1977 (vijf fasen).
• Meer informatie: Insights.
• Organisatieverandering op het gebied van Beleid, Organisatie en Personeel, verdeeld over Structuur, Politiek en Cultuur.
• Ontworpen door Peter Camp in 1992.
• Meer informatie: House of Control.
• Boek Camp, P. (2001). De kracht van de matrix: Een model om veranderingsprocessen in beeld te brengen en doeltreffend aan te pakken (6e druk, volledig vernieuwde versie). Business Contact.
• Vier aspecten van een boodschap: Zakelijk (inhoudelijk), Expressief, Relationeel en Appellerend.
• Ontworpen door Friedemann Schulz von Thun in 1977.
• Meer informatie: Teamchange.
• Boek Schulz von Thun, F. (2009). Hoe bedoelt u? Een psychologische analyse van menselijke communicatie (M. Gijsen, Bew.; 3e herziene druk). Noordhoff Uitgevers.
• De vier sporen van persoonlijke ontwikkeling: Zelfsturing, Project, Identiteit en Context.
• Ontworpen door Rudy Vandamme in 2009.
• Meer informatie: Het Ontwikkelingsinstituut.
• Boek Vandamme, R. (2009). De vork: Methodiek voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. Vandamme Instituut.
• Drie posities van waarnemen: Zelf, Ander en Meta.
• Ontworpen door John Grinder en Judith DeLozier, 1987.
• Meer informatie: Mind Academy.
• Gedrag op drie niveaus: Doen (boven de waterlijn), Denken en Willen (onder de waterlijn).
• Ontworpen door David McClelland in 1973.
• Meer informatie: Coaching the Shift.