Het is om verschillende redenen verstandig om je te oriënteren op je onderwerp:
- je onderzoekt hiermee wat je al weet over het onderwerp
- wat je nog meer te weten wilt komen, de precieze afbakening van je onderwerp en
- je raakt thuis in de veelgebruikte terminologie binnen je onderwerp (dit heb je nodig voor het bepalen van je zoektermen).
Er zijn verschillende manieren om je te oriënteren op een onderwerp:
- experts benaderen,
- naslagwerken inzien,
- grasduinen op internet,
- een globale zoekactie in bibliotheekcatalogi en databanken
- …
In de oriëntatiefase kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Voor wie is de vraag van belang? Voor jezelf (privé), of voor een opdrachtgever (zakelijk)?
- Is het probleem specifiek voor de (stage-)instelling of betreft het een breder maatschappelijk probleem?
- Zoek je feitelijke informatie of ben je meer geïnteresseerd in verschillende meningen en opvattingen over je onderwerp?
- Over hoeveel tijd en welke middelen beschik je en hoe uitgebreid moet je onderzoeksverslag zijn?
Je geeft hiermee voor jezelf aan in welke context je de informatie zoekt. Dit kan van invloed zijn op de informatie(bronnen) die je kiest.