Skip to Main Content

Logopedie informatievaardigheden bij opdracht Interactief voorlezen: Literatuuronderzoek

Inleiding

Het is belangrijk om vanaf de eerste stap vast te leggen wat je gedaan hebt in het informatiezoekproces. Hiermee breng je structuur aan in je zoekproces en voorkom je dat je op enig moment door de bomen het bos niet meer ziet. Door het bijhouden van wat je doet, kun je tijdens het zoekproces je activiteiten bijsturen en weet je wat je wel en niet al hebt gebruikt als zoekterm en bron. Door je zoekgang en -resultaten te noteren kun je gevonden informatie later ook makkelijk terugvinden. Ook voor degene die je eindproduct moet beoordelen is het van belang om inzicht te krijgen in je informatiezoekproces en het resultaat. Degene die je beoordeelt moet kunnen zien hoe je gezocht hebt en hoe je tot de gevonden informatie ben gekomen. 

Schematische weergave

Opbouw internet

Hoe kun je de zoekmachines HANQuest en Google (Scholar) effectief inzetten bij je literatuuronderzoek? Welke databanken doorzoekt HANQuest en welke niet? Om je inzicht te geven in het verschil tussen HANQuest en Google (Scholar), is onderstaande afbeelding toegevoegd. Daarin wordt gevisualiseerd dat Google zijn informatie uit het openbare web haalt. HANQuest bevindt zich in het diepe web en geeft toegang tot wetenschappelijke databanken waar Google (Scholar) niet bij komt.