Skip to main content

Logopedie informatievaardigheden bij opdracht Interactief voorlezen: Introductie

Op zoek naar wetenschappelijke literatuur

Welkom op deze LibGuide! Hier kun je de theorie en het lesmateriaal terug vinden van de les Informatievaardigheden aan Logopedie studenten (studiejaar 2019-2020). Deze lessen zijn bedoeld om je te ondersteunen bij de zoektocht naar betrouwbare literatuur. We helpen je met onze lessen om de competentie informatievaardigheid bij je te onwikkelen. Informatievaardigheid is een belangrijk onderdeel van onderzoeksvaardigheden. Zodra je een verslag gaat schrijven zul je gebruik maken van andere bronnen. Het is belangrijk dat de bronnen die jij gebruikt relevant en kwalitatief HBO-waardig zijn. Daarvoor zul je binnen deze les zoekmachines als HANQuest en Google Scholar gebruiken. Je weet hierna hoe je deze zoekmachines zodanig aanstuurt dat je de beste zoekresultaten krijgt. De belangrijkste databanken voor Logopedie weet je te vinden via de website van de Studiecentra. Je leert hoe je een literatuuronderzoek opzet en structureert. Wat je ook nog leert: hoe je betrouwbare bronnen herkent, waar je ze vindt en hoe je deze bronnen verwerkt in je tekst en vermeldt volgens APA-richtlijnen.

 

Website HAN Studiecentra

De website van de HAN Studiecentra vormt de portal naar o.a. zoekmachines, betrouwbare databanken en wetenschappelijke tijdschriftartikelen. Hier start je zoektocht naar relevante vakinhoudelijke literatuur, zowel online (veelal fulltext) als offline. Klik op de afbeelding voor de rechtstreekse link of ga naar www.han.nl/studiecentra.

Universiteitsbibliotheek

Bij de Radbouduniversiteit kun je als HAN-student gratis lenen en/of een gastaccount aanvragen (voor een dag) om artikelen te downloaden: http://www.ru.nl/ubn/diensten/lenen/lenerspas/

Dit leer je

Dit practicum bestaat uit vier hoofdonderdelen:

1. het leren structuur aanbrengen in je zoekproces

2. het goed leren aansturen van zoekmachines en databanken 

3. databankkennis (waar vind je betrouwbare literatuur)

4. APA-bronvermeldingen zowel in de tekst als in de bronnenlijst.

Onderdeel 1 bestaat weer uit drie sub-onderdelen:

1.a zoekvraag formuleren
1.b zoektermen uit de zoekvraag filteren
1.c zoekschema invullen

Bij onderdeel 2 leer je:

2.a zoekstrategieen toe te passen
2.b zoekmethoden te gebruiken

Bij onderdeel 3 krijg je een introductie van diverse

3.a Nederlandstalige databanken met relevante, betrouwbare informatie
3.b Internationale wetenschappelijke databanken.

Bij onderdeel 4 leer je:

4.a Waar de informatie over APA te vinden is
4.b Oefenen met APA voor de verschillende vormen van een tijdschriftartikel