Logopedie informatievaardigheden bij opdracht Interactief voorlezen: Introductie

Op zoek naar wetenschappelijke literatuur

Welkom op deze LibGuide! Hier kun je de theorie en het lesmateriaal terug vinden van de les Informatievaardigheden aan Logopedie studenten (studiejaar 2020-2021). Deze lessen zijn bedoeld om je te ondersteunen bij de zoektocht naar betrouwbare literatuur. We helpen je met onze lessen om de competentie informatievaardigheid te ontwikkelen. Informatievaardigheid is een belangrijk onderdeel van onderzoeksvaardigheden. Zodra je een verslag gaat schrijven maak je gebruik van andere bronnen. Het is belangrijk dat de bronnen die jij gebruikt relevant en kwalitatief HBO-waardig zijn. Daarvoor zal je binnen deze les zoekmachines als HANQuest en Google Scholar gebruiken. En na deze les weet je deze zoekmachines zodanig aan te sturen dat de beste zoekresultaten voor jouw vraag naar boven komen. De belangrijkste databanken voor Logopedie weet je te vinden via de website van de Studiecentra. Je leert hoe je een literatuuronderzoek opzet en kunt structuur aanbrengen. Wat je ook nog leert: hoe je betrouwbare bronnen herkent, waar je ze vindt en hoe je deze bronnen verwerkt in je tekst en vermeldt volgens de APA-richtlijnen.

Quick and dirty (ook wel best match)

Bijna iedereen start een zoekactie door een aantal woorden/zoektermen in de zoekbalk van een zoekmachine te plaatsen om zo snel interessante resultaten binnen te halen. Dit wordt ook wel de 'quick and dirty' methode genoemd. Voor je afstudeeronderzoek kan dit een eerste oriënterende stap zijn maar daarna zul je meer verdiepend en gestructureerder te werk moeten gaan. Dit kan door gebruik te maken van filters en met de optie 'geavanceerd zoeken'. Dit wordt in de verdiepende tabbladen bij dit onderwerp verder uitgelegd per zoekmachine (Google Scholar en HANQuest).

Bij de zoekmachine HANQuest is het goed om je te realiseren dat het zeer de moeite waard is om ook zoekacties uit te zetten in afzonderlijke databanken. Iedere databank heeft bijvoorbeeld vaak een eigen trefwoordenwoordensysteem (thesaurus). Zo zul je, als je bijvoorbeeld in PsycINFO zoekt op het trefwoord 'therapy' in de thesaurus gestuurd worden naar de zoekterm 'treatment'. Dit kan voor jouw zoekactie mogelijk andere (en betere) resultaten opleveren.

Beroepsprofiel Logopedist

De Opdracht: Interactief voorlezen

Website HAN Studiecentra

Op de website van de HAN Studiecentra  start je zoektocht naar relevante vakinhoudelijke literatuur, zowel online als offline. Hieronder de rechtstreekse link of ga naar www.han.nl/studiecentra.

Universiteitsbibliotheek

Bij de Radbouduniversiteit kun je als HAN-student gratis lenen en/of een gastaccount aanvragen (voor een dag) om artikelen te downloaden: http://www.ru.nl/ubn/diensten/lenen/lenerspas/

Dit leer je

Dit practicum bestaat uit vier hoofdonderdelen:

1. het leren structuur aanbrengen in je zoekproces

• Zoekvraag opstellen
  • Zoektermen en synoniemen in zoekschema zetten
  • Met gebruik van AND en OR zoekstrings maken

2. het goed leren aansturen van zoekmachines en databanken

• Vandaag Google Scholar, HANQuest en APA-PsycInfo

3. Betrouwbaarheid van de gevonden bronnen checken

• Checklist en kennisclip gebruiken bij beoordeling van een artikel of website

4. APA-bronvermeldingen zowel in de tekst als in de bronnenlijst.

• Wat vind je waar

Studiecentra - Website introductie