Skip to Main Content

Logopedie informatievaardigheden bij opdracht Interactief voorlezen: 1 Oriënteren

Informatiebehoefte bepalen

De informatie die je zoekt is geheel afhankelijk van je informatiebehoefte. Wat is de opdracht? Welke informatie heb je nodig? En welke zoekvraag formuleer jij hierbij?

Oriëntatie op het onderwerp redenen

Het is om verschillende redenen verstandig om je te oriënteren op je onderwerp:

  • je onderzoekt hiermee wat je al weet over het onderwerp
  • ​wat je nog meer te weten wilt komen, de precieze afbakening van je onderwerp en
  • je raakt thuis in de veelgebruikte terminologie binnen je onderwerp (dit heb je nodig voor het bepalen van je zoektermen).

 

Theoretisch kader

Oriëntatie op het onderwerp manieren

Er zijn verschillende manieren om je te oriënteren op een onderwerp:

  • experts benaderen,
  • naslagwerken inzien,
  • grasduinen op internet,
  • een globale zoekactie in bibliotheekcatalogi en databanken

Voer een korte oriëntatie uit

 

Voer een korte oriëntatie uit op internet over het onderwerp uit de opdracht: Interactief voorlezen. 

Oriëntatie op het onderwerp vragen

In de oriëntatiefase kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Voor wie is de vraag van belang? Voor jezelf (privé), of voor een opdrachtgever (zakelijk)?
  • Zoek je feitelijke informatie of ben je meer geïnteresseerd in verschillende meningen en opvattingen over je onderwerp?
  • Over hoeveel tijd en welke middelen beschik je en hoe uitgebreid moet je onderzoeksverslag zijn?

Je geeft hiermee voor jezelf aan in welke context je de informatie zoekt. Dit kan van invloed zijn op de informatie(bronnen) die je kiest.