Logopedie informatievaardigheden bij opdracht Interactief voorlezen: 5 Evalueren

Evalueren

Dit is het moment om te bepalen of je je zoektocht naar informatie kunt afsluiten omdat je tevreden bent over je zoekresultaten of dat je de cyclus nogmaals moet doorlopen met bv andere zoektermen of meer of minder afbakening.

Na het afronden van je zoekgang is het goed te bepalen of je zoekresultaat ook echt bevredigend is.
Je zoekgang kan veel resultaten opleveren, maar dit zegt nog niets over de relevantie van het resultaat, of de mate waarin het resultaat een antwoord levert op je zoekvraag.
Ook kan je zoekresultaat op zich wel relevant zijn, terwijl je tegelijkertijd toch veel andere, ook relevante, informatie hebt gemist.

In de beoordeling van je zoekgang en zoekresultaat kun je je de volgende vragen stellen (Sieverts, 2008):

Zit er niet-relevante informatie tussen mijn zoekresultaten? Zo ja, hoe komt dat?

- Niet genoeg termen gebruikt bij best-match zoekactie
- Niet genoeg elementen gecombineerd in Booleaanse zoekactie
- Als twee woorden in een tekst voorkomen hoeven ze nog niet altijd iets met
  elkaar te maken te hebben
- Woorden met meerdere betekenissen gebruikt
- Zoekmachine zocht op ongewenste woordvarianten
- Te moeilijk specificeerbaar element noodgedwongen weggelaten
- Veel betekenisarme woorden in de volledige tekst

Heb ik relevante informatie gemist? Zo ja, hoe komt dit?

- Niet de juiste informatiebron
- Te veel elementen uit je zoekvraag gecombineerd
- Type- of spellingfouten
- Zoeken met aanhalingstekens te beperkend