Deze LibGuide is voor post-hbo-studenten verpleegkunde die een evidence-based zoekactie gaan uitvoeren.
In deze gids komen de volgende onderwerpen aan bod: het opstellen van een zoekvraag, het identificeren van zoektermen en bronnenselectie
Aan de hand van een casus ga je aan de slag met de volgende leeruitkomsten:
- je formuleert een PICO-vraag voor een kwaliteitsverbeterplan.
- je kunt een zoekvraag in relevante kernconcepten verdelen.
- je vertaalt zoektermen naar wetenschappelijk Engels.
- je formuleert relevante zoektermen een de hand van synoniemen, verwante termen, bredere termen en nauwere termen.
- je kunt aan de hand van een PICO-vraag de juiste informatiebron(nen) selecteren.
Het is belangrijk om vanaf de eerste stap vast te leggen wat je gedaan hebt in het informatiezoekproces. Hiermee breng je structuur aan in je zoekproces en voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Door bij te houden van wat je doet, kun je tijdens het zoekproces je zoekacties bijsturen en weet je wat je wel en niet hebt gebruikt als zoekterm en/of bron. Door je zoekgang en -resultaten te noteren, kun je de gevonden informatie later ook makkelijk terugvinden. Een logboek is hiervoor een handig hulpmiddel.
Ook voor degene die jouw eindproduct beoordeelt, is het van belang om inzicht te krijgen in jouw informatiezoekproces en in het resultaat. Degene die jou beoordeelt, moet kunnen zien hoe je gezocht heb en hoe je tot de gevonden informatie bent gekomen.
1 Oriënteren
2 Zoekvraag/PICO
3 Zoekactie
4 Beoordelen
5 Verwerken
6 Evalueren
Het zoekschema helpt om een gestructureerde zoekactie op te stellen voor de CAT. Het schema ondersteunt bij het opstellen van de PICO-vraag en het uitschrijven van de zoektermen waarmee je in een database kunt gaan zoeken om artikelen te vinden die antwoord kunnen geven op jouw vraag.
Hoe weet je of je jouw ebp-verslag juist hebt gemaakt zodat de beoordelaar jouw tekst niet zal afkeuren?
Als hulpmiddel is in samenspraak met enkele docenten een checklist opgesteld die iedereen kan hanteren bij het controleren van het verslaf.
De checklist is een pdf-bestand van één pagina en bestaat uit 14 punten, verdeeld in vijf onderdelen: Klinisch scenario, Klinische vraag, Zoekstrategie, Selectie van artikelen en Bottom line/conclusie.