Skip to main content

Laaggeletterdheid: Home

Waarom een LibGuide over laaggeletterdheid?

Een thema dat HAN-breed op de kaart gezet wordt: laaggeletterdheid. Veel van onze studenten worden opgeleid tot een professional die werkt met mensen. In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. De laaggeletterde heeft moeite met lezen en/of schrijven. Dit is dus anders dan anafbetisme: daarbij kan men helemaal niet lezen of schrijven.
Het is dus belangrijk dat de professional weet op welk niveau hij de laaggeletterde kan aanspreken, zodat er sprake is van wederzijds begrip. Een brief met teveel moeilijke woorden wordt niet begrepen, en iemand die het niet begrijpt kan ook niet voldoen aan de gestelde vragen of voorstellen. Op deze LibGuide vind je informatie die meer inzicht geeft in laaggeletterdheid. Bij het tabblad 'Klinkende Taal' kun je een gratis account aanmaken en vervolgens je eigen teksten laten controleren op taalgebruik én je krijgt adviezen voor aanpassing op het gevraagde niveau.
Taalniveaus: In Nederland zijn er twee systemen in gebruik om taalniveaus te beschrijven. De codes 1F, 2F, 3F, 4F worden gebruikt om het taalniveau aan te duiden van leerlingen die Nederlands als moedertaal hebben. De codes A1, A2, B1, B2, C1 en C2 zijn in heel Europa in gebruik om het taalniveau aan te duiden van iemand die een tweede (of derde) taal leert. Overeenkomsten en verschillen tussen deze twee systemen worden hier door de Stichting Lezen en Schrijven uitgelegd.

Zie ook: De HAN en laaggeletterdheid
 

Nieuws



05-12-2019 PISA-rapport

De leesresultaten van Nederlandse 15-jarigen zijn zorgwekkend. Dat hebben we afgelopen week overal in het nieuws kunnen horen en lezen. Als je geïnteresseerd bent in het achterliggende PISA-rapport (Programme for International Student Assessment), klik dan HIER

 

Het PISA-onderzoek roept veel reacties op, uit de wetenschap en uit de onderwijspraktijk. Lees HIER het pleidooi van Els Stronks, hoogleraar vroegmoderne Nederlandse letterkunde, voor een dagelijks leesuur op school.

 

Of lees HIER de interpretatie van de PISA-cijfers door meesterlezer, een leerkracht uit Amsterdam, en zijn suggestie om weer gewoon les te gaan geven. Hoe dat gewoon lesgeven eruitziet, beschrijft hij niet maar dat lezen er een grote rol in speelt, is  wel duidelijk.  


Dokters zien de echte problemen van laaggeletterden vaak niet (De Volkskrant 24-11-19) Ik moest het kort houden van de assistente. Dus zei ik dat ik pijn in mijn arm had. Ik wilde naar de dokter. Eerst had ik 10 minuten aan de telefoon gewacht. Toen begon de assistente van alles te vragen. Ik raakte in de war. Hoezo kort? Toen werd ik boos. Nu wil ik niet meer naar de dokter. Ik zie daar ook elke keer een andere. Dan moet ik uitleggen dat ik moeite met lezen en schrijven heb. Dat staat wel in hun computer. Maar ze lezen dat niet. Elke keer vertellen vind ik moeilijk. Ik moet ook puffen voor mijn longen. Niemand legt uit hoe dat moet. Ik verdeel dus die puffers zelf over de dag. Ik weet niet of dat goed is. Die puffers werken ook allemaal anders. Dat vind ik erg onhandig.’ Lees verder


Voor veel nieuwkomers in Nederland is het Nederlandse
gezondheidssysteem lastig. Ze kennen bijvoorbeeld de
huisarts niet. Eigen Risico en eigen bijdrage zijn vaak
ook nieuw. Het herziene
Gezondheidsboek – Wie helpt mij als ik ziek ben?
Wat kan ik zelf doen? 

geeft begrijpelijke en laagdrempelige informatie over ziek
zijn en zorg krijgen in Nederland.
Dit boek kan voor iedereen die nieuw is in Nederland helpen.
Download het gratis en geef het mee.

 


 

Pharos ontwikkelde twee online instrumenten
​om je voorlichtingsmateriaal mee te testen:
een 
checklist en een beoordelingsinstrument.
Want is jouw folder, app, website of e-Health
wel voor iedereen te begrijpen?
Deze twee online instrumenten helpen je hierbij.
Veel informatie- en voorlichtingsmateriaal is
voor maar liefst 2,5 miljoen mensen in
Nederland niet toegankelijk en begrijpelijk genoeg.
Wat moeten ze doen na het lezen, bekijken of
beluisteren ervan? Mensen die Nederlands niet
als eerste taal hebben, laaggeletterd zijn of een
laag abstractieniveau weten dit vaak niet.
Daarom is het belangrijk dat je
je 
voorlichtingsmateriaal test.
Zo zorgen we er samen voor dat alle folders, apps,
e-Heaths, websites en andere materialen voor
​iedereen te begrijpen zijn. Ook voor mensen die
moeite hebben met lezen en schrijven.

 

Agenda

​         
 
- 06 december 2019 Vakonderwijs en geletterdheid - werkconferentie
- 13 december 2019 OPGELETTERD
- 1maart 2020 Health Valley Event
 


Vrijdag 6 december 2019,  10.00-17.00 uur Amersfoort
Vakonderwijs en geletterdheid - werkconferentie
Inschrijven is nog mogelijk!


Uitnodiging Opgeletterd! | 13 december 2019 

"Laaggeletterdheid is in Nederland nog altijd een groot probleem,
niet alleen voor de laaggeletterden zelf maar ook voor werkgevers en overheid. Meer urgentie, middelen en samenwerking zijn nodig om deze grote maatschappelijke
uitdaging écht aan te pakken”
(Mariette Hamer, SER-voorzitter).
Hoe pakken we laaggeletterdheid in Gelderland aan? Wat is jouw ervaring en visie?
Wat of wie heb je nodig om verder te komen? 
Praat mee en kom vrijdag 13 december van 09.30 – 13.30 uur naar Het Koelhuis in Zutphen. 

LEES MEER ...en meld je aan...

 

- Health Valley Event 12-03-2020
  zie: https://www.healthvalleyevent.com/


Voor vragen aan deelnemers of het aanreiken van nieuw te plaatsen informatie op deze LibGuide

mail naar: Laaggeletterdheid