Verpleegkundige Studies - Kwaliteitsproject: 2a. Onderzoeksvraag

LibGuide voor praktijkgericht onderzoek van studenten verpleegkunde

Vraagstelling

Een goede zoekactie begint met het opstellen van een goede zoekvraag. Het is belangrijk om een zoekvraag zo zorgvuldig mogelijk te formuleren, omdat dit de kans vergroot dat de gevonden informatie voldoende relevant is voor de beantwoording van de zoekvraag.

Een onzorgvuldig geformuleerde zoekvraag zorgt voor onduidelijke zoekresulaten!

Oriënteren

Om het opstellen van een goede onderzoeksvraag te vergemakkelijken, kunnen onderstaande zoekmachines en richtlijnen oriënterend geraadpleegd worden. Noteer alvast eventuele bruikbare zoektermen of artikelen die je tegenkomt!

Onderzoeksvraag versus Pico

Een onderzoeksvraag voor het praktijkgerichte onderzoek hoeft niet per se een klinische vraag te zijn. Probeer daarom jouw opdracht niet geforceerd in een PICO-format te stoppen.

Het formuleren van een zoekvraag

Na het afbakenen kom je tot een zoekvraag. Dit kan één zoekvraag zijn of een zoekvraag (hoofdvraag) die onderverdeeld is in deelvragen. Voortbordurend op ons eerdere voorbeeld kun je tot de volgende hoofdvraag komen:

“Wat zijn de effecten van het gebruik van sociale media in het hoger onderwijs op het leergedrag van studenten?”

En tot de volgende deelvragen:

• Is dit effect hetzelfde bij jongens en meisjes?
  • Is dit effect internationaal vergelijkbaar?
  • Zijn er verschillende effecten waarneembaar per sociaal medium?

Het is belangrijk dat je jouw zoekvraag zo zorgvuldig mogelijk formuleert, omdat dit de kans vergroot dat je informatie vindt die voldoende relevant is voor de beantwoording van je zoekvraag.