Verpleegkundige Studies - Kwaliteitsproject: 3b. Zoekstrategieën

LibGuide voor praktijkgericht onderzoek van studenten verpleegkunde

Zoek in de juiste velden

Bij het zoeken in de grote medische databases is het mogelijk om in specifieke aspecten van een artikel te zoeken. Dit geef je aan in de zoekbalk. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor MeSH, tiab maar ook voor auteur.

1. Onderwerp (thesaurusterm)

• PubMed (MeSH)
  • Cinahl (Cinahl Headings)
  • Cochrane (MeSH)
  • Eric (Descriptor)

2. Titel (title)

3. Samenvatting (abstract)

2/3. Tiab (title abstract)

►Voorbeeld PubMed

(stroke[mesh] OR stroke[tiab] OR cva[tiab] cerebrovascular accident[tiab]) AND (physical therapy modalities[mesh] OR physical therapy[tiab] OR physiotherapy[tiab])

►Voorbeeld Cinahl

►Voorbeeld HANQuest

Booleaans zoeken

Booleaans zoeken is zoeken met behulp van de zogeheten Booleaanse operatoren AND, OR en NOT. Hiermee kun je jouw zoektermen op een bepaalde manier combineren. Dit kan relevant zijn voor je zoekresultaat. Het helpt je in ieder geval je zoekresultaat aan te scherpen. Bij de volgende voorbeelden is het zoekresultaat met zwart aangegeven.

AND-operator (zoekactie: valangst AND ouderen)
Resultaat: pagina's waarin de termen valangst en ouderen beide voorkomen.

OR-operator (zoekactie: cva OR beroerte)
Resultaat: pagina's waarin ten minste één van beide termen voorkomt. Beide mag dus ook.

NOT-operator (zoekactie: paramedisch NOT logopedie)
Resultaat: pagina's waarin wel de term paramedisch voorkomt, maar niet de term logopedie.

Aanhalingstekens

Door twee of meer zoektermen tussen aanhalingstekens te plaatsen geef je aan dat ze precies in deze volgorde achter elkaar moeten voorkomen in het zoekresultaat. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken voor het zoeken op een naam die bestaat uit een voor- en achternaam. Woorden die we in het Nederlands vaak aan elkaar schrijven, worden in het Engels meestal als twee losse woorden geschreven. Door aanhalingstekens voor en achter deze woorden te zetten kun je toch op deze combinatie zoeken.

Voorbeelden van het gebruik van aanhalingstekens:

“activiteiten dagelijks leven”

"ziekte van parkinson"

"Thessaly test"

Zoek met filetype:pdf (in Google)

Door filetype:pdf toe te voegen aan jouw zoekactie in Google, vind je documenten in pdf-formaat over het onderwerp waar je informatie over zoekt. Veel artikelen en dokumenten worden als pdf opgeslagen en kunnen zo gemakkelijk gevonden worden.

Handig voor een oriënterende search: je vindt zo termen die bij jouw onderwerp passen en een literatuurlijst voor zoektermen en goede literatuur.

Trunceren/Maskeren

Het symbool voor trunceren en maskeren kan per databank verschillen. Meestal is het een *(HANQuest, Pubmed), maar soms ook een ?(catalogus, picarta). Zoek dit daarom eerst altijd op.

Trunceren

• Verple* zoekt naar:

- Verpleging

- verpleegkundig(e)

- Verpleeghuis

- etc.

Maskeren

• organi?ation of organi*ation zoekt naar:

- organisation

- organization