Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Laaggeletterdheid: Home - Nieuws - Agenda

HAN en Laaggeletterdheid.

Een thema dat HAN-breed op de kaart gezet wordt: laaggeletterdheid. Veel van onze studenten worden opgeleid tot een professional die werkt met mensen. In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. De laaggeletterde heeft moeite met lezen en/of schrijven. Dit is dus anders dan anafbetisme: daarbij kan men helemaal niet lezen of schrijven.
Het is dus belangrijk dat de professional weet op welk niveau hij de laaggeletterde kan aanspreken, zodat er sprake is van wederzijds begrip. Een brief met teveel moeilijke woorden wordt niet begrepen, en iemand die het niet begrijpt kan ook niet voldoen aan de gestelde vragen of voorstellen. Op deze LibGuide vind je informatie die meer inzicht geeft in laaggeletterdheid. Bij het tabblad 'Klinkende Taal' kun je een gratis account aanmaken en vervolgens je eigen teksten laten controleren op taalgebruik én je krijgt adviezen voor aanpassing op het gevraagde niveau.
Taalniveaus: In Nederland zijn er twee systemen in gebruik om taalniveaus te beschrijven. De codes 1F, 2F, 3F, 4F worden gebruikt om het taalniveau aan te duiden van leerlingen die Nederlands als moedertaal hebben. De codes A1, A2, B1, B2, C1 en C2 zijn in heel Europa in gebruik om het taalniveau aan te duiden van iemand die een tweede (of derde) taal leert. Tips om op het juiste niveau te communiceren zijn op deze pagina van de Stichting Lezen en Schrijven te downloaden.

Zie ook: De HAN en laaggeletterdheid
 

Voor vragen

Rijksoverheid - Vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020-2024


                                            Klik op de foto voor meer info op HAN insite en online toegang 


                                                    Klik op de foto om verder te lezen.


 



Save the date! Najaarsevent 20 oktober 2021: "Help het kind, bepaal samen de koers" 

Na een lange tijd mogen ouders weer met hun kind naar de school/peuteropvang. Je gaat de samenwerking met ouders weer opbouwen. Want jij wil de ouders ondersteunen bij hun rol in de taalontwikkeling van het kind. Je wil erop vertrouwen dat ouders thuis de taalontwikkeling van hun kind stimuleren. Maar hoe pak je dat nou aan? Lees verder... 


Evelien van Veen. (23 juli 2021 vrijdag). Zo kan iedereen in Nederland in 2030 lezen en schrijven (oplossing 1: schaf het vak ‘begrijpend lezen’ af). De Volkskrant.nl.

Maria Verkampen (een van de kartrekkers van de Leergemeenschap Laaggeletterdheid bij de HAN) is voor dit artikel geïnterviewd. Het gaat hier om een artikel dat via inlog bij de Volkskrant te lezen is. Voor HAN-studenten en HAN-medewerkers is er toegang tot het artikel via de databank NEXIS UNI



Volkskrant 28 mei 2021: Hup naar de Bieb (en niet alleen om te lezen)


De studenten van de RU die onderzoek hebben gedaan naar de VR-LGH hebben een mooie infographic gemaakt:

 



Vanaf maandag 30 november, 21.35 uur bij Human op NPO1 een zevendelige serie over kansenongelijkheid in het onderwijs: Klassen. 



Ester Gould en Sarah Sylbing Makers van de geprezen serie ‘Schuldig’ brengen in ‘Klassen’ kansenongelijkheid in het onderwijs in beeld in Amsterdam-Noord. Toen eind 2016 de zesdelige serie Schuldig op tv werd uitgezonden, maakte dat veel los. Aan de hand van zes kleurrijke Amsterdammers, toonde de serie de sluipende armoede in de Vogelbuurt in Amsterdam-Noord. Schuldig ontroerde, confronteerde en legde een niet-werkend systeem bloot. Schuldig won de prestigieuze Zilveren Nipkowschijf en een Tegel voor achtergrondjournalistiek. Vaktijdschrift voor de journalistiek Villamedia riep makers Ester Gould en Sarah Sylbing uit tot journalisten van het jaar. Al snel kregen Gould en Sylbing de vraag of ze een nieuwe serie wilden maken. Gelijktijdig verscheen het jaarlijkse rapport De staat van het onderwijs van de onderwijsinspectie. De belangrijkste conclusie: de kansenongelijkheid in het basisonderwijs neemt toe. Lees meer


PODCAST
Taboe Talk #8: Meekomen in een digitale maatschappij als je moeite hebt met lezen en schrijven                         
‘Taalvaardigheid zegt niks over je intelligentie’



Meer lezen? Kijk in het archief!

​         
- Direct duidelijk tour 21 september 9.45-10.45 uur online - zie agenda HAN-insite
- Digitale/virtuele rondleiding door deze LibGuide - 21 september 9.45-10.45 uur online - zie agenda HAN-insite
- Week van Lezen en Schrijven 6 - 12 september
- 20 oktober 14.30-17.30 uur: Conferentie "Help het kind, bepaal samen de koers" 
 
 

 

04-03-2020 uit de Groene Amsterdammer:
Het gaat een beetje ver om te zeggen dat de manier waarop we in Nederland het schoolvak Nederlands ingericht hebben, tot laaggeletterdheid leidt maar dit mooie en genuanceerde verhaal maakt wel duidelijk dat het tijd wordt voor een grote verandering. 
Klik  op onderstaande afbeelding om het artikel te lezen.

 

28-02-2020 Nieuwsbrief van Stichting Lezen en Schrijven

 

 

07-02-2020 Stem voor de TaalHeldenprijs.

 

 

05-12-2019 PISA-rapport
De leesresultaten van Nederlandse 15-jarigen zijn zorgwekkend. Dat hebben we afgelopen week overal in het nieuws kunnen horen en lezen.
Als je geïnteresseerd bent in het achterliggende PISA-rapport (Programme for International Student Assessment), klik dan HIER.
Het PISA-onderzoek roept veel reacties op, uit de wetenschap en uit de onderwijspraktijk. Lees HIER het pleidooi vanEls Stronks,
hoogleraar vroegmoderne Nederlandse letterkunde, voor een dagelijks leesuur op school.
Of lees HIER de interpretatie van de PISA-cijfers door meesterlezer, een leerkracht uit Amsterdam, en zijn suggestie om weer gewoon les te gaan geven. Hoe dat gewoon lesgeven eruitziet, beschrijft hij niet maar dat lezen er een grote rol in speelt, is  wel duidelijk.  

 

(De Volkskrant 24-11-19) Dokters zien de echte problemen van laaggeletterden vaak niet. Ik moest het kort houden van de assistente.
Dus zei ik dat ik pijn in mijn arm had. Ik wilde naar de dokter.
Eerst had ik10 minuten aan de telefoon gewacht. Toen begon de assistente van alles te vragen. Ik raakte in de war. Hoezo kort? Toen werd ik boos. Nu wil ik niet meer naar de dokter. Ik zie daar ook elke keer een andere. Dan moet ik uitleggen dat ik moeite met lezen en schrijven heb. Dat staat wel in hun computer. Maar ze lezen dat niet. Elke keer vertellen vind ik moeilijk. Ik moet ook puffen voor mijn longen. Niemand legt uit hoe dat moet. Ik verdeel dus die puffers zelf over de dag. Ik weet niet of dat goed is. Die puffers werken ook allemaal anders. Dat vind ik erg onhandig.’ Lees verder

 

 Voor veel nieuwkomers in Nederland is het Nederlandse gezondheidssysteem lastig.
 Ze kennen bijvoorbeeld de huisarts niet. Eigen Risico en eigen bijdrage zijn vaak ook nieuw.
 Het herziene Gezondheidsboek– Wie helpt mij als ik ziek ben? Wat kan ik zelf doen? 
 geeft begrijpelijke en laagdrempelige informatie over ziek zijn en zorg krijgen in Nederland.   Dit boek kan voor iedereendie nieuw is in Nederland helpen.
 Download het gratis en geef het mee.

 

 Pharos ontwikkelde twee online instrumenten om je voorlichtingsmateriaal mee te testen:
 een checklist en een beoordelingsinstrument. Want is jouw folder, app, website of e-Health
 wel voor iedereen te begrijpen? Deze twee online instrumenten helpen je hierbij.
 Veel informatie- en voorlichtingsmateriaal is voor maar liefst 2,5 miljoen mensen in
 Nederland niet toegankelijk en begrijpelijk genoeg. Wat moeten ze doen na het lezen, bekijken of
 beluisteren ervan? Mensen die Nederlands niet als eerste taal hebben, laaggeletterd zijn of een
 laag abstractieniveau weten dit vaak niet.
 Daarom is het belangrijk dat je je voorlichtingsmateriaal test.
 Zo zorgen we er samen voor dat alle folders, apps,e-Heaths, websites en andere materialen voor
 ​iedereen te begrijpen zijn. Ook voor mensen diemoeite hebben met lezen en schrijven.

 

Eindelijk is het dan zover!
Vanaf aanstaande maandag 30 september is de serie Typisch Groesbeek te zien: iedere maandag tot en met donderdag, drie weken lang, 12 afleveringen in totaal. Taalambassadeur Rob Weijers is te zien in 3 afleveringen, 
deze zijn te bekijken op: 14, 15 en 17 oktober van 19.15 tot 19.45 uur op NPO 2.
Zie onderstaand berichtje op de site van De Gelderlander:

Er was één iemand op de wereld die wist dat Rob Weijers niet kon lezen en schrijven, dat was zijn inmiddels overleden vrouw. ,,Ik kon gewoon niet meekomen met de andere kinderen in mijn klas. Als je in die tijd moeite had met het leren lezen en schrijven, dan was je dom.” Rob vluchtte dan van school weg en bracht vanaf zijn tiende veel tijd door in de Groesbeekse bossen. Hij redde zich in zijn werk als stratenmaker door alles te onthouden en ‘s avonds aan zijn vrouw te vragen om het op te schrijven.
Pas in zijn 45e levensjaar besloot hij er iets aan te doen door een cursus lezen en schrijven te volgen.
Weijers werkt sinds een aantal jaar als taalambassadeur en helpt hij organisaties beter toegankelijk te zijn voor laaggeletterden.
Ook is hij het gezicht op posters om laaggeletterdheid de wereld uit te helpen. Maar zien we Rob Weijers of Taalambassadeur Rob in de serie? 
Allebei een beetje, zegt hij terwijl hij zijn geliefde vogels in de volière voert. Hij wil mensen bereiken die moeilijk lezen en schrijven en ze over de drempel trekken om hulp te zoeken. ,,Maar als ik in mijn volière sta, door de bossen loop of zit te vissen, dan is dat écht Rob.”
https://www.gelderlander.nl/video/kanalen/degelderlander~c320/series/korte-reportage~s985/typisch-groesbeek-rob-weijers~p101998

In de laatste aflevering is o.a. de workshop tijdens het Health Symposium te zien (geen idee wat ze daarvan laten zien).

 

Het campagneteam van Stichting Lezen en Schrijven kijkt terug op een prima 15e week van de alfabetisering en bedankt alle deelnemende organisaties:

“De 15e editie van de Week van de Alfabetisering zit erop en wat was het geweldig!
Ruim 1200 bedrijven en organisaties en 90 duizend mensen zijn in actie gekomen voor een geletterd Nederland. Aan de TaalChallenge deden ruim 400 scholen en 1800 gezinnen mee. Een fantastisch resultaat! We bedanken jullie en alle andere deelnemers voor de betrokkenheid en inzet! Lees meer 
hierover op het tabblad Partners/box: 'Verslag 15e week van de alfabetisering' en bekijk ook het filmpje van de razende reporters.

 

BEGRIJPELIJKE TAAL
​Steeds meer organisaties schrijven teksten op taalniveau B1. Dit kunnen de meeste mensen goed begrijpen. Maar voor laaggeletterden is een brief of folder op dit niveau te moeilijk. Zij hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Ze beheersen niet het minimale taalniveau om volwaardig aan de Nederlandse maatschappij te kunnen meedoen. Zie deze factsheet van Stichting Lezen en Schrijven voor meer informatie over het schrijven van begrijpelijke taal. 
Digitale geletterdheid en taalonderwijs: breng ze samen
Het basisonderwijs krijgt mogelijk binnenkort kerndoelen digitale geletterdheid. En daarbij wordt een stevige link gelegd met lees- en schrijfvaardigheid. En dat is goed nieuws voor het bestrijden van laaggeletterdheid aan de voorkant, bij kinderen en jongeren van wie we niet willen dat ze laaggeletterde volwassenen worden. 
Goed lezen helpt leerlingen immers ook digitaal beter hun weg te vinden. Uit onderzoek blijkt dat goede lezers vaker relevante hyperlinks selecteren dan
zwakke lezers.
Leerlingen die laaggeletterd zijn, zijn dus waarschijnlijk ook digitaal laaggeletterd.
Lees meer...

Laaggeletterdheid en Stichting Plint

Ter gelegenheid van de week van de in 1966 door de Unesco uitgeroepen 
Dag van de alfabetisering (8 september, in Nederland uitgebouwd tot een Week) 
maakte Plint een herdruk van Tem de tekens  uit 2018, een themanummer 
in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven over laaggeletterdheid.
Een prachtig themanummer voor iedereen die van poëzie houdt en die aandacht 
voor laaggeletterdheid een warm hart toedraagt.

 

 - 29 augustus - 

 Leergemeenschap Laaggeletterdheid is aanwezig op
 de HAN-parade.In de Spiegeltent kunt u terecht voor
 informatie over de Leergemeenschap en Laaggeletterdheid.

 

- 28 augustus 2019 -
De LibGuide Laaggeletterdheid is openbaar! Aan het begin van dit nieuwe schooljaar wordt het thema breed uitgezet op de HAN.
De LibGuide is bedoeld om zoveel mogelijk informatie te bundelen over dit onderwerp. Studenten/docenten/werkgevers kunnen er veel praktische informatie vinden, maar ook aanbieden. Bij  het tabblad Leergemeenschap zie je welke personen binnen de opleiding deelnemer zijn.
https://libguides.studiecentra.han.nl/Laaggeletterdheid


​         
- Vanaf 30 november 2020 NPO1 21.35:   'Klassen' 7-delige docu-serie over kansenongelijkheid in het onderwijs.
- 23 november 2020 Bijeenkomst Bondgenootschap Laaggeletterdheid 16.00-17.30 uur.
- 29 oktober 2020 Online lancering Expertisepunt Basisvaardigheden
 
 

Op woensdag 5 februari organiseert het Campustheater van de HAN in Nijmegen een theatercollege Laaggeletterdheid. Professor Maurice de Greef, expert in leren bij laagopgeleiden, gaat tijdens zijn theatercollege op inspirerende en enthousiaste wijze in op het onderwerp ‘laaggeletterdheid’. Wat is het precies? Wat betekent dit in de maatschappij? Hoe leidt dit tot gezondheidsachterstand? En hoe is het in onze regio eigenlijk gesteld met laaggeletterdheid? 

Zie voor meer info: theatercollege laaggeletterdheid


Uitnodiging Opgeletterd! | 13 december 2019 
"Laaggeletterdheid is in Nederland nog altijd een groot probleem, niet alleen voor de laaggeletterden zelf maar ook voor werkgevers en overheid.
Meer urgentie, middelen en samenwerking zijn nodig om deze grote maatschappelijkeuitdaging écht aan te pakken”
 (Mariette Hamer, SER-voorzitter).Hoe pakken we laaggeletterdheid in Gelderland aan? Wat is jouw ervaring en visie?Wat of wie heb je nodig om verder te komen? 
Praat mee en kom vrijdag 13 december van 09.30 – 13.30 uur naar Het Koelhuis in Zutphen. LEES MEER ...en meld je aan...

 

Vrijdag 6 december 2019,  10.00-17.00 uur Amersfoort
Vakonderwijs en geletterdheid - werkconferentie​Inschrijven is nog mogelijk!

 

Op donderdag 28 november 2019 van 14.00 tot 18.00 uur heeft Arnhem een primeur. We gaan op een vernieuwende interactieve wijze aan de slag met het conferentiethema “Help het kind, ken de ouder!” Deze primeur wordt georganiseerd vanuit “100% Geletterd” en “Taalrijke thuisomgeving Arnhem”. Kijk snel naar de digitale uitnodiging in de film en klik op deze link. Er is geen ontsnappen meer aan!
Met vriendelijke groet,
 Organisatie 100% geletterd.​

 

Vanaf maandag 30 september is de serie Typisch Groesbeek te zien: iedere maandag tot en met donderdag, drie weken lang, 12 afleveringen in totaal. Taalambassadeur Rob Weijers is te zien in 3 afleveringen, deze zijn te bekijken op: 14, 15 en 17 oktober van 19.15 tot 19.45 uur op NPO 2.

 

Laaggeletterdheid en de week van de alfabetisering

De week van de alfabetisering is voorbij maar dat betekent niet dater geen aandacht meer is voor het onderwerp laaggeletterdheid 
20 september,organiseert collega-lerarenopleider economie Astrid van Dael van het ILS, een netwerkbijeenkomst waarbij studenten in gesprek gaan met vertegenwoordigers van het werkveld, docenten uit het VMBO en specialisten op het gebied van laaggeletterd- en gecijferdheid. Er komen vragen aan de orde zoals: wat betekent het voor je gezondheid, je kansen op werk en je eigen portemonnee als je financiële geletterdheid (te) laag is? Hoe kan goed geschreven en doordacht lesmateriaal een bijdrage leveren aan de gecijferdheid van jongeren?  En hoe kan financiële educatie de capaciteiten van (jonge) burgers versterken?

 



-  Van 9 tot en met 15 september 2019 is het de Week van de Alfabetisering. Dit jaar is het thema: Durf!
   Welke acties er plaatsvinden in Nederland kun je zien op de website van de Week van de Alfabetisering: