Je gaat voor PBC op zoek naar de gedragskenmerken die horen bij diverse psychologische constructen. Hiervoor maak je gebruik van de literatuur. Wat is er in boeken, tijdschriftartikelen, websites etc. te vinden over deze constructen? En passen de gedragskenmerken die (wetenschappelijk) beschreven zijn bij wat je coachee aangeeft?
Van data naar wijsheid, dat is het doel! Bij PBC zet je de eerste stap in slim zoeken.
De inleidende kennisclip over literatuur zoeken voor PBC vind je hier.
Voor de onderwijseenheid preventie & interventieontwerp ontwerp je een preventieve interventie waarmee je de duurzame inzetbaarheid van medewerkers vergroot. Je voert hiervoor een gedragsanalyse uit. Waarom is het zinvol te investeren in duurzame inzetbaarheid? Hoe is het gekozen gedrag van invloed op de duurzame inzetbaarheid? Waarom vertonen werknemers het gedrag nu niet?
Kortom, je gaat de volgende twee vragen beantwoorden:
Om de eerste vraag te beantwoorden ga je op zoek naar informatie over omvang, oorzaken en gevolgen. Bijvoorbeeld bij diverse onderzoeksinstituten die zich hier mee bezig houden.
Om de tweede vraag te beantwoorden ga je op zoek naar informatie om het door jou gekozen gedrag te helpen verklaren. Welke factoren / determinanten zijn van invloed op het gedrag?
Je voert een assessment uit. Je adviseert welke talenten, competenties en kwaliteiten de kandidaat verder kan ontwikkelen en op welke wijze. Hierbij adviseer je ook over de soort stage die passend zou kunnen zijn bij de talenten van deze kandidaat. Op basis van de uitkomsten schrijf je een assessmentrapportage met het ontwikkeladvies. Uiteraard onderbouw je jouw advies met theoretische kennis uit de literatuur die je onderzoekt.
In jaar 2 ontwikkel je een trainingsprogramma gericht op het (door)ontwikkelen van een sociale vaardigheid zoals feedback, onderhandelen, assertiviteit, etc. Voor de ontwikkeling van een trainingsprogramma doe je onderzoek. Wat is assertiviteit? Wat werkt bij een training, en waarom? En wat maakt een trainer tot een goede trainer?