Open pedagogy, ook wel open educational practice (OEP) genoemd, is het gebruik van open digitale leermaterialen om het leerproces tijdens het onderwijs te ondersteunen of het open delen van producten vanuit het onderwijs met als doel het verbeteren of innoveren van het onderwijs en training op het niveau van een instituut, de professional of het individu.
Open Pedagogy is daarbij een parapluterm voor didactische werkvormen in online of blended onderwijs waarin lerenden werken aan leertaken :
SURF heeft in 2020 een webinar gegeven over Open Pedagogy die je hieronder kan terugkijken.
SURF heeft samen met de SIG Open Education in 2019 een whitepaper gepubliceerd over Open Pedagogy. Daarin wordt gekeken naar de definitie van Open Pedagogy, maar worden ook enkele Nederlandse voorbeelden aangehaald van Open Pedagogy.
Op de website openpedagogy.org worden voorbeelden gedeeld.
Leertaken die voldoen aan de karakteristieken van Open Pedagogy kunnen studentbetrokkenheid vergroten omdat:
En juist dat bewegen in groepen en "sense of community" is naast studentenbetrokkenheid ook van belang voor studiesucces