Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Open education: Open Leermaterialen

Informatie over het vinden, gebruiken en delen van open leermaterialen

Wat zijn open leermaterialen?

 

undefined

 

Open Leermaterialen zijn onderwijs-, leer- en onderzoeksmaterialen die digitaal of analoog vrij toegankelijk zijn in het publieke domein of onder voorwaarde van een open licentie. Ze worden ook wel Open Educational Resources (OER) genoemd. De open leermaterialen mogen worden (her)gebruikt, gewijzigd en gedeeld door anderen met weinig of geen restricties (bron: UNESCO). Meer informatie over de open licenties, vaak creative commons, vind je verderop in deze libguide.

UNESCO vindt dat universele toegang tot informatie door middel van onderwijs van hoge kwaliteit bijdraagt ​​tot vrede, duurzame sociale en economische ontwikkeling en interculturele dialoog. Open leermiddelen bieden een strategische kans om de kwaliteit van leren, het delen van kennis te verbeteren en de beleidsdialoog, kennisdeling en capaciteitsopbouw wereldwijd te verbeteren.

Open leermiddelen maken deel uit van ‘Open Solutions’, waaronder gratis en open source-software (FOSS), Open Access (OA), Open Data (OD) en crowdsourcing-platforms.

Soort leermaterialen

  • Video (kennisclips of weblectures)
  • Infographics
  • Tekstboeken
  • Emodules
  • Ebooks
  • Digitale opdrachten
  • Presentaties
  • Datasets
  • Wetenschappelijke literatuur, etc.
  • Vaak ook gemixed (bijv. emodule met daarin video's, plaatjes e.d.).

undefined

 

 

 

 

Plaatje: Emodule arrangeren digitaal lesmatieraal. Digiteam Lero Hogeschool Rotterdam, CC-BY-SA 4.0

 

 

Waarom open leermaterialen?

Meer waarde voor docenten:

  • Verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door:
    • Leermaterialen/kennis voor iedereen toegankelijk te maken
    • Gevarieerd leermateriaal aan te kunnen bieden: rijke leeromgeving
    • Samen met anderen tot een goede set materialen te komen
    • Kwalitatief goed leermateriaal te (her)gebruiken of als inspiratie
  • Tijdwinst

 

Meerwaarde voor studenten:
  • Personalisatie: leermateriaal dat past bij eigen (leer)stijl
  • Flexibiliteit: in eigen tijd, plaats en ruimte
  • Andere uitleg van de leerstof dan eigen docent
  • Toegankelijkheid en kosten (kosten = afhaken)