Deze LibGuide is voor studenten HBO-V die een CAT (critically appraised topic) gaan uitvoeren. Een CAT is een korte samenvatting van beschikbaar bewijs over een bepaald onderwerp of thema.
In deze gids komen de volgende onderwerpen aan bod:
Aan de hand van een casus ga je aan de slag met de volgende leeruitkomsten:
Het is belangrijk om vanaf de eerste stap vast te leggen wat je gedaan hebt in het informatiezoekproces. Hiermee breng je structuur aan in je zoekproces en voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Door bij te houden van wat je doet, kun je tijdens het zoekproces je zoekacties bijsturen en weet je wat je wel en niet hebt gebruikt als zoekterm en/of bron. Door je zoekgang en -resultaten te noteren, kun je de gevonden informatie later ook makkelijk terugvinden. Het zoekschema is hiervoor een handig hulpmiddel.
Ook voor degene die jouw eindproduct beoordeelt, is het van belang om inzicht te krijgen in jouw informatiezoekproces en in het resultaat. Degene die jou beoordeelt, moet kunnen zien hoe je gezocht heb en hoe je tot de gevonden informatie bent gekomen.
Het zoekschema helpt om een gestructureerde zoekactie op te stellen voor de CAT. Het schema ondersteunt bij het opstellen van de PICO-vraag en het uitschrijven van de zoektermen waarmee je in een database kunt gaan zoeken om artikelen te vinden die antwoord kunnen geven op jouw vraag.
Hoe weet je of je de CAT juist hebt gemaakt zodat de beoordelaar jouw tekst niet zal afkeuren?
Als hulpmiddel is in samenspraak met enkele docenten een checklist opgesteld die iedereen kan hanteren bij het controleren van de CAT.
De checklist is een pdf-bestand van één pagina en bestaat uit 14 punten, verdeeld in vijf onderdelen: Klinisch scenario, Klinische vraag, Zoekstrategie, Selectie van artikelen en Bottom line/conclusie.