Laaggeletterdheid: Onderzoeksprojecten en bronnen

Monitor begrijpelijke overheidsteksten

Auteurs:
Henk Pander Maat en Thea van der Geest.

Impact van Corona op mensen met een lage leesvaardigheid

Aandacht voor zelfmanagement én gezondheidsvaardigheden

Hoe 'frame' je laaggeletterdheid

'Gebrekkige basisvaardigheden zijn een blinde vlek bij sociaal werkers' | Movisie

Onderwijsraad - Vooruitzien voor jonge generaties

undefined

Laaggeletterdheid: Een Leergemeenschap met lef!

Het PISA rapport

Resultaten PISA in vogelvlucht
Het rapport bevat de resultaten van het Programme for International Student Assesment (PISA) uit 2018. Dit is een vergelijkend internationaal onderzoek naar de prestaties van 15-jarige leerlingen in 79 landen in lezen, wiskunde en natuurwetenschappen.

artikel in volkskrant 23 juli 2021

Evelien van Veen. (23 juli 2021 vrijdag). Zo kan iedereen in Nederland in 2030 lezen en schrijven (oplossing 1: schaf het vak ‘begrijpend lezen’ af). De Volkskrant.nl.

Maria Verkampen (een van de kartrekkers van de Leergemeenschap Laaggeletterdheid bij de HAN) is voor dit artikel geïnterviewd. Het gaat hier om een artikel dat via inlog bij de Volkskrant te lezen is. Voor HAN-studenten en HAN-medewerkers is er toegang tot het artikel via de databank NEXIS UNI

Nijmeegse Beweging (Digitale) Geletterdheid

Samen werken aan taal: een advies over laaggeletterdheid

In Nederland hebben naar schatting 2,5 miljoen nensen moeite met taal, rekenen en digitale vaardigheden. Dat is een enorm maatschappelijk probleem. Laaggeletterdheid is vaak ook een oorzaak van andere problemen zoals schulden, slechte gezondheid, armoede of een slechte woonsituatie. Het kabinet heeft in maart 2019 plannen gepresenteerd, maar ziet de urgentie van dit probleem niet voldoende, zegt de SER.

Hieronder de samenvatting van het advies: