Skip to Main Content

Endnote: Samenwerken en delen

Samenwerken en delen

Om samen te werken en referenties te delen zijn er twee opties:
1. Maak een extra bibliotheek/library aan
Er zijn geen kosten verbonden aan het delen van de Library, er is geen limiet aan de grootte van de Library en zijn geen kosten voor de ongelimiteerde opslagruimte in "de cloud". Als je dit hebt ingesteld kun je toevoegen, annoteren en de Library raadplegen, zelfs als anderen tegelijkertijd hetzelfde doen in dezelfde Library.
Of je nu je bestaande Library met 400 collega's wilt delen, of wilt werken met een team aan het opbouwen van een volledig nieuwe Library, het is eenvoudig om te starten.
1a. Open je (meest belangrijke, zogenaamde 'master') library in EndNote.
1b. Ga naar 'File > Share'. Voer je collega's EndNote Online account (e-mailadres) in
1c. Kies de juiste permissies 'Read Only' (alleen lezen) of 'Read & Write' (lezen en schrijven).

Hoe kun je je aansluiten bij een Library die iemand met jou wil delen?
Nadat je de uitnodiging hebt geaccepteerd volg je deze drie eenvoudige stappen:
1. Creëer een EndNote account (als je dat nog niet hebt gedaan) en koppel deze aan je desktopversie van EndNote 20.
2. In het Preferences menu, selecteer je Sync. Volg de instructies om in te loggen of om een nieuw account op te zetten.
3. Eenmaal gekoppeld selecteer je 'File' > Open Shared Library'. Om terug te gaan naar jouw eigen Library ga je via 'File' naar 'Open Recent' of 'Open Library'.  

Met wie kan ik mijn Library delen?
Met iedereen die EndNote 20 heeft, waar ook ter wereld. Het delen van je EndNote library is niet beperkt tot mensen binnen dezelfde firewall of organisatie.

Hoeveel libraries kan ik delen?
Je kunt één Library delen vanaf je Mac of Windows desktop. De library die je deelt zal ook de Library zijn die je kunt benaderen via myendnoteweb.com of op je iPad (vereist EndNote voor iPad app). Er is geen limiet aan het aantal Libraries dat anderen met jou kunnen delen.

Kan ik de gedeelde Library vanaf iedere locatie benaderen?
Als je degene bent die de Library met anderen heeft gedeeld, dan heb je toegang tot die Library vanaf je desktop, online, en op je iPad. Als je bent uitgenodigd om de Library van iemand anders te benaderen, dan kun je de Library alleen vanaf je desktop benaderen.


2. Maak een groep/map aan 
Er is een verschil tussen het zelf delen van een groep en het ontvangen van een uitnodiging om deel te nemen aan een groep. Als je zelf een Endnote groep met anderen deelt, dan is deze zowel in jouw Endnote desktop versie als Endnote online toegankelijk. Als je een uitnodiging ontvangt, is deze groep alleen toegankelijk via Endnote Online. 

Een voordeel is dat de Groups-functie in EndNote desktop je in staat stelt jouw bibliotheek te organiseren zonder toevlucht te nemen tot het aanmaken van meerdere bibliotheken. Referenties kunnen tot verschillende groepen behoren of uit een groep worden verwijderd terwijl ze altijd beschikbaar blijven in jouw Endnote-library. Groepen kunnen worden hernoemd of verwijderd. Meerdere groepen kunnen worden samengevoegd tot één nieuwe groep. Groepssets kunnen worden gevormd. Alle groepen verschijnen in het linkerdeelvenster onder 'My Groups'. 
Hoe werkt het?
2a. Creëer een groep om referenties handmatig te groeperen     

  • In de bovenste menubalk: Selecteer Groups > Create Group 
  • Voer een naam in voor de groep
  • Klik op 'All references' om de referenties in jouw bibliotheek te bekijken. Markeer verwijzingen die je aan de groep wilt toevoegen (gebruik Ctrl+klik om meerdere verwijzingen te selecteren. Gebruik Shift+klik om een ​​groep verwijzingen te selecteren)  
  • Sleep de referenties naar de juiste groep door op één van de titels te klikken en de muisknop ingedrukt te houden OF klik op Groups -> Add references to -> Groepsnaam

2b.  Deel jouw groep nu met anderen

  • Klik met jouw rechter muisknop op de naam van de groep
  • Klik op 'Share Group'
  • Vul bovenaan (bij 'Find people') de naam in van de persoon waarmee je jouw referenties wilt delen. Staat de juiste persoon er niet bij? Ga dan naar 'Invite More People' en vul daar zijn/haar emailadres in. 
  • Geef aan welke rechten hij/zij mag hebben (bij 'Permission). 
  •  Voeg eventueel een tekst toe (onderaan) 
  • Klik op 'Invite' (de andere persoon krijg nu een uitnodiging per mail)

Belangrijk: Als uw collegae een of meerdere groepen gedeeld hebben gekregen, moeten zij inloggen in de EndNote Online omgeving en de volgende items aanvinken:
 'Organize > Other's Groups':

  • Show
  • Use for Cite While You Write