Een selectie van titels met het thema jeugdhulpverlening - links papier, rechts online.
Dit overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.
Laatste aanvulling: 30 maart 2022
Jolink-Verkuijlen, K. (2021). Streetcare: Één methode voor straathoekwerk, jeugdzorg en gemeenten. Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Verschuren, P. (2020). Worstelen met geboeide handen: Hoe de gemeente greep zoekt op de jeugdhulp. Uitgeverij Passage.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Cardol, C., & Haarsma, L. (Reds.). (2018). Verandering door verbinding: Handvatten voor de praktijk van de jeugdprofessional. Uitgeverij Coutinho.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 32.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Bekker, J., & Witte, T. (2017). Jeugdprofessionals en transformerend jeugdbeleid (2e herziene druk). Uitgeverij Coutinho.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 33.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Van Audenhove, S. (2016). Overgang naar volwassenheid: Belevingsonderzoek bij jongeren die de bijzondere jeugdbijstand verlaten. Boom criminologie.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Van der Aa, F., & Gadellaa, M. (2022). Ingeschakeld: Over de onschatbare warde van het informele netwerk voor kinderen en hun ouders. BGJZ.
Te raadplegen via Adobe.
De Haan, J., & De Vries, S. (2021). Onafhankelijke cliëntondersteuning voor jeugd: Themahandreiking. Movisie.
Te raadplegen via Movisie.
Gerritsen, M., Tonkens, E., Trappenburg, M., & Verharen. L. (2020). Meer dan een baan alleen: Erkenning, solidariteit en toekomstperspectief voor kwetsbare jongeren. Werkplaatsen Sociaal Domein.
Te raadplegen via Werkplaatsen Sociaal Domein.
Van Schie, L., Mulder, E., Nijhof, K., Van Domburgh, L., Harder, A., Konijn, C., Kolkman, J., Kranenburg, M., Lekkerkerker, L., & Popma, A. L. (2020). Longitudinale Effectmonitor JeugdzorgPlus: Kleine groepen bij grote problemen: Kleinschalige voorzieningen als alternatief voor gesloten jeugdhulp. Academische Werkplaats Risicojeugd.
Te raadplegen via Academische Werkplaats Risicojeugd.
Rombouts, M., Van Dorsselaer, S., T. Scheffers- van Schayck, T., Tuithof, M., Kleinjan, M., & Monshouwer, K. (2020). Jeugd en riskant gedrag 2019: Kerngegevens uit het peilstationsonderzoek scholieren. Trimbos-instituut.
Te raadplegen via Trimbos-instituut, inclusief Infographic.
Van Binsbergen, M., Koopman, P., & Lourens, J. (2020). In één hand: Specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs. Kohnstamm Instituut.
Te raadplegen via Kohnstamm Instituut.
Steneker, M. (2020). Jongeren: De stap naar werk of opleiding [Afstudeeropdracht]. Hanzehogeschool Groningen.
Te raadplegen via HBO Kennisbank.
Van Kapel, M. (2019). Polarisatie: Do’s en don’ts voor jongerenwerkers. Kennisplatform Integratie & Samenleving.
Te raadplegen via Kennisplatform Integratie & Samenleving.
Nuijen, J., Bolier, L., Van Doesum, T., Van der Poel, A. & Kleinjan, M. (2019). Quickscan: Kwetsbare jongvolwassenen met psychische problematiek . Trimbos-instituut.
Te raadplegen via Trimbos-instituut.
Van Yperen, T., Van de Maat, A. & Prakken, J. (2019). Het groeiend jeugdzorggebruik: Duiding en aanpak . Nederlands Jeugdinstituut.
Te raadplegen via Nederlands Jeugdinstituut.
Duijnisveld, M. (2019). Het profileringsproject: Een onderzoek naar de implementatie van de richtlijnen jeugdhulp in het werk van de gezinscoaches binnen het CJG Laak [Afstudeeropdracht]. De Haagse Hogeschool.
Te raadplegen via HBO Kennisbank.
Van Nierop, B., & Verhagen, S. (2019). Trainerskracht in sociaal werk: Passie en talenten van kwetsbare jongeren. Vakblad Sociaal Werk, 20(4), 29-31. https://doi.org/10.1007/s12459-019-0061-5
Nooteboom, L., Mulder, E., Kuiper, C., Van den Driesschen, S., Eilander, J., & Vermeiren, R. (2019). Bouwstenen van evalueren voor jeugdhulpprofessionals: Een praktische handleiding voor professionals met concrete tips voor het verbeteren van o.a. casuïstiekbesprekingen, intervisie en evaluaties met ketenpartners en gezinnen . Gezin aan Zet.
Te raadplegen via LUMC Curium.
Keesom, J. (2018). Met het oog op de jeugd: Verhalen over doorontwikkeling van de jeugdzorg na de transitie. Transitie Autoriteit Jeugd.
Te raadplegen via Tweede Kamer.
Van Hattum, M. (2018). Samenwerken als uitdaging voor effectieve jeugd- en opvoedhulp [Intreerede]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Te raadplegen via HAN University of Applied Sciences.
Van Bon-Martens, M. J. H., & Gilsing, R. (2018). Proeftuin Basiszorg Jeugd GGZ Utrecht: Kernrapport. Trimbos-instituut.
Te raadplegen via Trimbos-instituut.
Van der Aa, H. (Verslaggever). (2017, 31 oktober). Op eigen benen. In Brandpunt. KRO-NCRV.
Reportage over een simpel maar effectief initiatief dat zorgt dat probleemjongeren na hun achttiende niet in een zwart gat vallen.
Bekijk via Beeld en Geluid op school.
Wassenaar, S. (2017, 22 augustus). Minder klantjes, zwaarder werk: Regiomanager geeft uitleg over werkwijze van Jeugdbescherming. De Gelderlander, p. 3.
Bekijk op Nexis Uni.
Rumping, S., Metz, J., Awad, S., Nijland, E., Manders, W., Todorovic, D., Sonneveld, J., & Schaap, R. (2017). Groepswerk: Onderzoek naar Groepswerk als generieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk (Portfolio Jongerenwerk aflevering 5). Hogeschool van Amsterdam.
Te raadplegen via Hogeschool van Amsterdam.
Gorissen, W. (Red.). (2017). Samen lerend doen wat werkt: Een nieuwe kijk op evidence-based practice in zorg en welzijn voor jeugdigen en gezinnen. Nederlands Jeugdinstituut.
Te raadplegen via Nederlands Jeugdinstituut.
Van Ham, T., & Ferwerda, H. (2017). Duiding van problematisch jeugdgroepgedrag: Een theoretische verkenning en een praktische handreiking voor het veld. Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum
Te raadplegen via Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum.
Gilsing, R., Jansma, A., Van Hal, L., Wróblewska, A., Schuurman, J., & Van Alphen, S. (2017). Cliëntervaringsmonitor Jeugdhulp Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Verwey-Jonker Instituut.
Te raadplegen via Verwey-Jonker Instituut.
Awad, S., Metz, J. W., Koops, K., & Sonneveld, J. J. J. (2017). Onderzoek naar Youth Organizing als specifieke methodiek van het grootstedelijk jongerenwerk (Portfolio Jongerenwerk aflevering 4). Hogeschool van Amsterdam.
Te raadplegen via Hogeschool van Amsterdam.