Een selectie van titels met het thema jeugdhulpverlening - links papier, rechts online.
Dit overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.
Laatste aanvulling: 11 juni 2024
Greven, A. (met Hartholt, H., & Nossin, M.). (2023). De ongewone reisgids voor het gewone leven: Vanuit een brede blik werken met jonge mensen. Gompel&Svacina.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Spanjaard, H. (2023). 12-23: Kortdurende hulp voor jongeren en hun ouders. Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 17.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Jolink-Verkuijlen, K. (2021). Streetcare: Één methode voor straathoekwerk, jeugdzorg en gemeenten. Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Verschuren, P. (2020). Worstelen met geboeide handen: Hoe de gemeente greep zoekt op de jeugdhulp. Uitgeverij Passage.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Cardol, C., & Haarsma, L. (Reds.). (2018). Verandering door verbinding: Handvatten voor de praktijk van de jeugdprofessional. Uitgeverij Coutinho.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 32.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Bekker, J., & Witte, T. (2017). Jeugdprofessionals en transformerend jeugdbeleid (2e herziene druk). Uitgeverij Coutinho.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 33.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Van Audenhove, S. (2016). Overgang naar volwassenheid: Belevingsonderzoek bij jongeren die de bijzondere jeugdbijstand verlaten. Boom criminologie.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Van Dorp, M., Scholten, M., & Mulder, E. (2024). "Ik laat je niet alleen": Een gezamenlijk onderzoek naar het verminderen van vrijheidsbeperkende maatregelen in JeugdzorgPlus [Eindrapport]. Academische Werkplaats Risicojeugd.
Te raadplegen via Academische Werkplaats Risicojeugd.
Noom, M. (2024). Datagericht werken in de forensische jeugdzorg: Hoe is de praktijk beter te ondersteunen? [Intreerede]. Hogeschool van Amsterdam.
Te raadplegen via Hogeschool van Amsterdam.
Meesters, J. (2023). Sociale kwaliteit voor jongeren met een ondersteuningsbehoefte: Onderzoeksrapport. HAN University of Applied Sciences.
Te raadplegen via HAN University.
Lagerweij, J., Van der Wolde, A., Eekman, S. (Onderzoekers), & Voskuylen, H. (Projectleider). (2023). Samen impact maken voor kinderen: Uitkomsten en resultaten pilots jeugdondersteuners Leeuwarden 2018-2023. Gemeente Leeuwarden.
Te raadplegen via Integraal Kindcentrum Leeuwarden.
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. (2023). Wegwijzer jeugd en veilig.
Te raadplegen via Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.
Peelen, J., Schoppink, I., Van Dam, C., & Van Hattum, M. (2023). Steunfiguren in de jeugdzorg: Een onderzoek onder Gelderse jongeren, ouders en jeugdprofessionals naar de samenwerking met steunfiguren. Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp, HAN University of Applied Sciences; Praktikon.
Te raadplegen via HAN University of Applied Sciences.
Spijk-de Jonge, M., De Lange, M., Serra, M., Van der Steege, M., & Dijkshoorn, P. (2022). 'Betrek mij gewoon!': Op zoek naar verbeterkansen voor de jeugdhulp in het casusonderzoek Ketenbreed Leren. Branches Zorg voor Jeugd.
Te raadplegen via BGZJ.
Boer, M., Van Dorsselaer, S., De Looze, M., De Roos, S., Brons, H., Van den Eijnden, R., Monshouwer, K., Huijnk, W., Ter Bogt, T., & Vollebergh, W., & Stevens, G. (2022). Gezondheid en welzijn van jongeren in Nederland: HBSC 2021. Universiteit Utrecht; Trimbos-instituut; Sociaal en Cultureel Planbureau; HBSC.
Te raadplegen via Sociaal en Cultureel Planbureau.
Van der Aa, F., & Gadellaa, M. (2022). Ingeschakeld: Over de onschatbare warde van het informele netwerk voor kinderen en hun ouders. BGJZ.
Te raadplegen via Adobe.
De Haan, J., & De Vries, S. (2021). Onafhankelijke cliëntondersteuning voor jeugd: Themahandreiking. Movisie.
Te raadplegen via Movisie.
Gerritsen, M., Tonkens, E., Trappenburg, M., & Verharen. L. (2020). Meer dan een baan alleen: Erkenning, solidariteit en toekomstperspectief voor kwetsbare jongeren. Werkplaatsen Sociaal Domein.
Te raadplegen via Werkplaatsen Sociaal Domein.
Van Schie, L., Mulder, E., Nijhof, K., Van Domburgh, L., Harder, A., Konijn, C., Kolkman, J., Kranenburg, M., Lekkerkerker, L., & Popma, A. L. (2020). Longitudinale Effectmonitor JeugdzorgPlus: Kleine groepen bij grote problemen: Kleinschalige voorzieningen als alternatief voor gesloten jeugdhulp. Academische Werkplaats Risicojeugd.
Te raadplegen via Academische Werkplaats Risicojeugd.
Rombouts, M., Van Dorsselaer, S., T. Scheffers- van Schayck, T., Tuithof, M., Kleinjan, M., & Monshouwer, K. (2020). Jeugd en riskant gedrag 2019: Kerngegevens uit het peilstationsonderzoek scholieren. Trimbos-instituut.
Te raadplegen via Trimbos-instituut, inclusief Infographic.
Van Binsbergen, M., Koopman, P., & Lourens, J. (2020). In één hand: Specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs. Kohnstamm Instituut.
Te raadplegen via Kohnstamm Instituut.
Steneker, M. (2020). Jongeren: De stap naar werk of opleiding [Afstudeeropdracht]. Hanzehogeschool Groningen.
Te raadplegen via HBO Kennisbank.
Van Kapel, M. (2019). Polarisatie: Do’s en don’ts voor jongerenwerkers. Kennisplatform Integratie & Samenleving.
Te raadplegen via Kennisplatform Integratie & Samenleving.
Nuijen, J., Bolier, L., Van Doesum, T., Van der Poel, A. & Kleinjan, M. (2019). Quickscan: Kwetsbare jongvolwassenen met psychische problematiek
. Trimbos-instituut.Te raadplegen via Trimbos-instituut.
Van Yperen, T., Van de Maat, A. & Prakken, J. (2019). Het groeiend jeugdzorggebruik: Duiding en aanpak
. Nederlands Jeugdinstituut.Te raadplegen via Nederlands Jeugdinstituut.
Duijnisveld, M. (2019). Het profileringsproject: Een onderzoek naar de implementatie van de richtlijnen jeugdhulp in het werk van de gezinscoaches binnen het CJG Laak [Afstudeeropdracht]. De Haagse Hogeschool.
Te raadplegen via HBO Kennisbank.
Van Nierop, B., & Verhagen, S. (2019). Trainerskracht in sociaal werk: Passie en talenten van kwetsbare jongeren. Vakblad Sociaal Werk, 20(4), 29-31. https://doi.org/10.1007/s12459-019-0061-5
Nooteboom, L., Mulder, E., Kuiper, C., Van den Driesschen, S., Eilander, J., & Vermeiren, R. (2019). Bouwstenen van evalueren voor jeugdhulpprofessionals: Een praktische handleiding voor professionals met concrete tips voor het verbeteren van o.a. casuïstiekbesprekingen, intervisie en evaluaties met ketenpartners en gezinnen
. Gezin aan Zet.Te raadplegen via LUMC Curium.
Van Hattum, M. (2018). Samenwerken als uitdaging voor effectieve jeugd- en opvoedhulp [Intreerede]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Te raadplegen via HAN University of Applied Sciences.