Een selectie publicaties met het thema kinderen en/of jongeren en psychotrauma.
Dit overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.
Laatste aanvulling: 18 november 2024
Horeweg, A. (2024). De traumasensitieve school: Anders kijken naar gedrag. LannooCampus.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Meijroos, J., & Jacobs, J. (Presentatoren). (2024, 19 februari). Trauma bij gevluchte kinderen en hun gezinnen: Prof. dr. Trudy Mooren (Nr. 28) [Aflevering audio podcast]. In Rino Groep Podcast. Byline.
Beluister Online.
Goldberg Mintz, M. (2023). Heeft je kind een trauma? Hoe herken je trauma en hoe help je je kind met verwerken en herstel (C. van der Kruk-de Boer, Vert.). Hogrefe Uitgevers.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Hoekstra, M., Huijser, C., Kempen, B., & Oplaat, K. (2022). Intensieve traumatherapie op Bonaire: Hoe overbrug je culturele verschillen? Kind & Adolescent Praktijk, 21(4), 22-29. https://doi.org/10.1007/s12454-022-1221-7
De Vroomen, J., & Van den Bogaard, M. (2022). Traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen met een licht verstandelijke beperking: Wat als state-of-the-art therapie niet of zelfs averechts werkt? LVB Onderzoek & Praktijk, 20(1), 46-57.
Te raadplegen via Landelijk Kenniscentrum LVB.
Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten: Met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie (V. Walsmit, Vert; 2e herziene druk). Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
​Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Van der Gaag, M. (2021). De impact van traumatisering in de kindertijd en PTSS bij mensen met psychotische en andere ernstige psychiatrische aandoeningen. In A. Kaasenbrood & L. Wunderink (Reds.), Ernstige psychiatrische aandoeningen (pp. 243-260). Bohn Stafleu van Loghum.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Hein, I., Kooymans, E., Oudenampsen, J., Knipschild, R., Van den Berg, G., & Van Minnen, A. (2021). Signaleren van traumagerelateerde problemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming: Richtlijn. Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk; Nederlands Instituut van Psychologen; Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen.
Te raadplegen via Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming.
Kaplin, D., Parente, K., & Santacroce, F. A. (2019). A review of the use of trauma systems therapy to treat refugee children, adolescents, and families. Journal of Infant, Child & Adolescent Psychotherapy, 18(4), 417-431. https://doi.org/10.1080/15289168.2019.1687220
Heller, L., & LaPierre, A. (2019). Ontwikkelingstrauma helen: De invloed van vroegkinderlijk trauma op zelfregulatie, zelfbeeld en het vermogen tot relaties (M. Middeldorp, Vert.). Uitgeverij Mens!
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Coppens, L., & Van Kregten, K. (2018). Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: Een training voor opvoeders: Handleiding voor trainers. Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Zie ook het bijbehorende Werkboek voor deelnemers.
Lindauer, R. (2018). Hulp bij trauma in de kindertijd: Praktische gids voor opvoeders. LannooCampus.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Van Der Hoeven, M., Hein, I., Schlattmann, N., De Roos, C., & Lindauer, R. (2018). EMDR- en systeemtherapie in IGT-K: Werkt het? Kind & Adolescent Praktijk, 17(4), 15-17. https://doi.org/10.1007/s12454-018-0052-z
N.B. Artikel gaat over een nieuwe behandelmethode voor getraumatiseerde kinderen.
lbisser, N., Westerveld, M., Kooij, L., De Keizer-Altink, M., & Lindauer, R. (2024). Korte intensieve traumabehandeling bij jongeren: “KIT” biedt perspectief aan jeugdigen met complexe PTSS. Kind & Adolescent Praktijk, 23(3), 16–24. https://doi.org/10.1007/s12454-024-1833-1
De Boer, D. (2024). “Trauma en lichaam zijn onlosmakelijk verbonden”: Psycholoog en trauma-expert Anne Marsman. Kind & Adolescent Praktijk, 23(2), 16–21. https://doi.org/10.1007/s12454-024-1814-4
Schlattmann, N., Goris, M., Regoli-Bakker, S., & Lindauer, R. (2023). Tem je draak: Versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen. Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.
Notermans, W., Speel-Flierman, E., & Chatrou, E. (2022). Het begint met verbinding maken. En hoop vinden: Behandeling van een jongere met ernstige PTSS. Kind & Adolescent Praktijk, 21(2), 6–12. https://doi.org/10.1007/s12454-022-0700-1
Beer, R., Oterdoom, L., & Lindauer, R. J. L. (2022). Traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Nederlands Jeugdinstituut.
Te raadplegen via Nederlands Jeugdinstituut.
Scharloo, A., Van Knegten, C., & Soro, G. (2021). Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel: Een training voor opvoeders en begeleiders: Handleiding voor trainers. Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
​Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Hoeboer, C., De Roos, C., Van Son, G. E., Spinhoven, P., & Elzinga, B. (2021). The effect of parental emotional abuse on the severity and treatment of PTSD symptoms in children and adolescents. Child Abuse & Neglect, 111, 104775. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104775
Vandamme, D. (2019). Veerkracht bij kindertrauma: Handboek voor hulpverleners. LannooCampus.
Bekijk Samenvatting.
​Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Lieberman, A. F., Ghosh Ippen, C., & Van Horn, P. (2019). Blijf van mijn mama af! Een handleiding voor ouder-kindpsychotherapie bij jonge kinderen die geweld of een andere traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt (T. Meynen, Vert.). Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Golding, K. S. (2018). Verbindende verhalen: Voor getraumatiseerde kinderen en jongeren in de therapeutische praktijk (M. Hammerstein, Vert.). Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Lucassen, S., & Van der Oord, S. (2018). WRITEjunior: Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar (Geheel herziene druk). Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.
Burke Harris, N. (2018). Ingrijpende jeugdervaringen en gezondheidsproblemen: Het helen van de langetermijn-effecten van adverse childhood experiences (ACE's) (S. Boonstra, Vert.). Uitgeverij Mens!
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Studiecentra.