Skip to Main Content

Vaktherapie themagids - Traumabehandeling: Kinderen

Gids voor het zoeken en vinden van informatie over de behandeling van een psychotrauma door middel van beeldende, drama-, muziek- of psychomotorische therapie.

Kinderen en trauma

Een selectie publicaties met het thema kinderen en psychotrauma.

Dit overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.

Laatste aanvulling: 10 oktober 2023

Boek

Goldberg Mintz, M. (2023). Heeft je kind een trauma? Hoe herken je trauma en hoe help je je kind met verwerken en herstel (C. van der Kruk-de Boer, Vert.). Hogrefe Uitgevers.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

De Vroomen, J., & Van den Bogaard, M. (2022). Traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen met een licht verstandelijke beperking: Wat als state-of-the-art therapie niet of zelfs averechts werkt? LVB Onderzoek & Praktijk, 20(1), 46-57.

Te raadplegen via Landelijk Kenniscentrum LVB.

Interventie

Beer, R., Oterdoom, L., & Lindauer, R. J. L. (2022). Traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Nederlands Jeugdinstituut.

Te raadplegen via Nederlands Jeugdinstituut.

Hoofdstuk

Van der Gaag, M. (2021). De impact van traumatisering in de kindertijd en PTSS bij mensen met psychotische en andere ernstige psychiatrische aandoeningen. In A. Kaasenbrood & L. Wunderink (Reds.), Ernstige psychiatrische aandoeningen (pp. 243-260). Bohn Stafleu van Loghum.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Richtlijn

Hein, I., Kooymans, E., Oudenampsen, J., Knipschild, R., Van den Berg, G., & Van Minnen, A. (2021). Signaleren van traumagerelateerde problemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming: Richtlijn. Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk; Nederlands Instituut van Psychologen; Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen.

Te raadplegen via Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming.

Tijdschriftartikel

Kaplin, D., Parente, K., & Santacroce, F. A. (2019). A review of the use of trauma systems therapy to treat refugee children, adolescents, and families. Journal of Infant, Child & Adolescent Psychotherapy, 18(4), 417-431. https://doi.org/10.1080/15289168.2019.1687220

Boek

Heller, L., & LaPierre, A. (2019). Ontwikkelingstrauma helen: De invloed van vroegkinderlijk trauma op zelfregulatie, zelfbeeld en het vermogen tot relaties (M. Middeldorp, Vert.). Uitgeverij Mens!

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Coppens, L., & Van Kregten, K. (2018). Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: Een training voor opvoeders: Handleiding voor trainers. Bohn Stafleu van Loghum.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Zie ook het bijbehorende Werkboek voor deelnemers.

Boek

Lindauer, R. (2018). Hulp bij trauma in de kindertijd: Praktische gids voor opvoeders. LannooCampus.

Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Van Der Hoeven, M., Hein, I., Schlattmann, N., De Roos, C., & Lindauer, R. (2018). EMDR- en systeemtherapie in IGT-K: Werkt het? Kind & Adolescent Praktijk, 17(4), 15-17. https://doi.org/10.1007/s12454-018-0052-z

N.B. Artikel gaat over een nieuwe behandelmethode voor getraumatiseerde kinderen.

Boek

Burke Harris, N. (2018). Ingrijpende jeugdervaringen en gezondheidsproblemen: Het helen van de langetermijn-effecten van adverse childhood experiences (ACE's) (S. Boonstra, Vert.). Uitgeverij Mens!

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Winnette, P., & Baylin, J. (2017). Working with traumatic memories to heal adults with unresolved childhood trauma: Neuroscience, attachment theory and Pesso Boyden system psychomotor psychotherapy. Jessica Kingsley Publishers.

Bekijk Summary.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Scheeringa, M. S. (2017). Het behandelen van PTSS bij jonge kinderen: Een klinische gids (M. van Horn, Vert.). Uitgeverij SWP.

Bekijk Samenvatting en Pagina 11 - 20.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Schlattmann, N., Goris, M., Regoli-Bakker, S., & Lindauer, R. (2023). Tem je draak: Versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen. Bohn Stafleu van Loghum.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Hoekstra, M., Huijser, C., Kempen, B., & Oplaat, K. (2022). Intensieve traumatherapie op Bonaire: Hoe overbrug je culturele verschillen? Kind & Adolescent Praktijk, 21(4), 22-29. https://doi.org/10.1007/s12454-022-1221-7

Boek

Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten: Met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie (V. Walsmit, Vert; 2e herziene druk). Bohn Stafleu van Loghum.

Bekijk Samenvatting.

​Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Scharloo, A., Van Knegten, C., & Soro, G. (2021). Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel: Een training voor opvoeders en begeleiders: Handleiding voor trainers. Bohn Stafleu van Loghum.

Bekijk Samenvatting.

​Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Hoeboer, C., De Roos, C., Van Son, G. E., Spinhoven, P., & Elzinga, B. (2021). The effect of parental emotional abuse on the severity and treatment of PTSD symptoms in children and adolescents. Child Abuse & Neglect, 111, 104775. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104775

Boek

Vandamme, D. (2019). Veerkracht bij kindertrauma: Handboek voor hulpverleners. LannooCampus.

Bekijk Samenvatting.

​Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Lieberman, A. F., Ghosh Ippen, C., & Van Horn, P. (2019). Blijf van mijn mama af! Een handleiding voor ouder-kindpsychotherapie bij jonge kinderen die geweld of een andere traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt (T. Meynen, Vert.). Bohn Stafleu van Loghum.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Golding, K. S. (2018). Verbindende verhalen: Voor getraumatiseerde kinderen en jongeren in de therapeutische praktijk (M. Hammerstein, Vert.). Uitgeverij SWP.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school: Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas. LannooCampus.

Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 24.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

Lucassen, S., & Van der Oord, S. (2018). WRITEjunior: Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar (Geheel herziene druk). Uitgeverij SWP.

Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Boek

D'Amico, D. (2017). 101 mindful arts-based activities to get children and adolescents talking: Working with severe trauma, abuse and neglect using found and everyday objects. Jessica Kingsley Publishers.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Van Westrhenen, N., Fritz, E., Oosthuizen, H., Lemont, S., Vermeer, A., & Kleber, R. J. (2017). Creative arts in psychotherapy treatment protocol for children after trauma. The Arts in Psychotherapy, 54, 128-135. https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.04.013

Boek

Hendry, A., & Hasler, J. (Eds.). (2017). Creative therapies for complex trauma: Helping children and families in foster care, kinship care or adoption. Jessica Kingsley Publishers.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.