Een selectie publicaties met het thema kinderen en/of jongeren en psychotrauma.
Dit overzicht is niet compleet, kijk voor meer titels in HANQuest.
Laatste aanvulling: 12 februari 2025
Coppens, L., & Van Kregten, K. (2025). Traumasensitief opvoeden en begeleiden: Een training voor opvoeders: Handleiding voor trainers (3e druk). Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Van Lierde, D. (2024). Werkboek EMDR bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Albisser, N., Westerveld, M., Kooij, L., De Keizer-Altink, M., & Lindauer, R. (2024). Korte intensieve traumabehandeling bij jongeren: “KIT” biedt perspectief aan jeugdigen met complexe PTSS. Kind & Adolescent Praktijk, 23(3), 16–24. https://doi.org/10.1007/s12454-024-1833-1
De Boer, D. (2024). “Trauma en lichaam zijn onlosmakelijk verbonden”: Psycholoog en trauma-expert Anne Marsman. Kind & Adolescent Praktijk, 23(2), 16–21. https://doi.org/10.1007/s12454-024-1814-4
Schlattmann, N., Goris, M., Regoli-Bakker, S., & Lindauer, R. (2023). Tem je draak: Versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen. Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Bibliotheek.
Notermans, W., Speel-Flierman, E., & Chatrou, E. (2022). Het begint met verbinding maken. En hoop vinden: Behandeling van een jongere met ernstige PTSS. Kind & Adolescent Praktijk, 21(2), 6–12. https://doi.org/10.1007/s12454-022-0700-1
Beer, R., Oterdoom, L., & Lindauer, R. J. L. (2022). Traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Nederlands Jeugdinstituut.
Te raadplegen via Nederlands Jeugdinstituut.
Scharloo, A., Van Knegten, C., & Soro, G. (2021). Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel: Een training voor opvoeders en begeleiders: Handleiding voor trainers. Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Hoeboer, C., De Roos, C., Van Son, G. E., Spinhoven, P., & Elzinga, B. (2021). The effect of parental emotional abuse on the severity and treatment of PTSD symptoms in children and adolescents. Child Abuse & Neglect, 111, 104775. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104775
Kaplin, D., Parente, K., & Santacroce, F. A. (2019). A review of the use of trauma systems therapy to treat refugee children, adolescents, and families. Journal of Infant, Child & Adolescent Psychotherapy, 18(4), 417-431. https://doi.org/10.1080/15289168.2019.1687220
Heller, L., & LaPierre, A. (2019). Ontwikkelingstrauma helen: De invloed van vroegkinderlijk trauma op zelfregulatie, zelfbeeld en het vermogen tot relaties (M. Middeldorp, Vert.). Uitgeverij Mens!
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Lindauer, R. (2018). Hulp bij trauma in de kindertijd: Praktische gids voor opvoeders. LannooCampus.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Van Der Hoeven, M., Hein, I., Schlattmann, N., De Roos, C., & Lindauer, R. (2018). EMDR- en systeemtherapie in IGT-K: Werkt het? Kind & Adolescent Praktijk, 17(4), 15-17. https://doi.org/10.1007/s12454-018-0052-z
N.B. Artikel gaat over een nieuwe behandelmethode voor getraumatiseerde kinderen.
Burke Harris, N. (2018). Ingrijpende jeugdervaringen en gezondheidsproblemen: Het helen van de langetermijn-effecten van adverse childhood experiences (ACE's) (S. Boonstra, Vert.). Uitgeverij Mens!
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Sanders, M. R., & Thompson, G. S. (2024). De polyvagaaltheorie en het kind in ontwikkeling: Veiligheid als basis voor groei en herstel (J. Treffers, Vert.). Uitgeverij Mens!
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Horeweg, A. (2024). De traumasensitieve school: Anders kijken naar gedrag. LannooCampus.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Meijroos, J., & Jacobs, J. (Presentatoren). (2024, 19 februari). Trauma bij gevluchte kinderen en hun gezinnen: Prof. dr. Trudy Mooren (Nr. 28) [Aflevering audio podcast]. In Rino Groep Podcast. Byline.
Beluister Online.
Goldberg Mintz, M. (2023). Heeft je kind een trauma? Hoe herken je trauma en hoe help je je kind met verwerken en herstel (C. van der Kruk-de Boer, Vert.). Hogrefe Uitgevers.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Hoekstra, M., Huijser, C., Kempen, B., & Oplaat, K. (2022). Intensieve traumatherapie op Bonaire: Hoe overbrug je culturele verschillen? Kind & Adolescent Praktijk, 21(4), 22-29. https://doi.org/10.1007/s12454-022-1221-7
De Vroomen, J., & Van den Bogaard, M. (2022). Traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen met een licht verstandelijke beperking: Wat als state-of-the-art therapie niet of zelfs averechts werkt? LVB Onderzoek & Praktijk, 20(1), 46-57.
Te raadplegen via Landelijk Kenniscentrum LVB.
Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten: Met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie (V. Walsmit, Vert; 2e herziene druk). Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Van der Gaag, M. (2021). De impact van traumatisering in de kindertijd en PTSS bij mensen met psychotische en andere ernstige psychiatrische aandoeningen. In A. Kaasenbrood & L. Wunderink (Reds.), Ernstige psychiatrische aandoeningen (pp. 243-260). Bohn Stafleu van Loghum.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Hein, I., Kooymans, E., Oudenampsen, J., Knipschild, R., Van den Berg, G., & Van Minnen, A. (2021). Signaleren van traumagerelateerde problemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming: Richtlijn. Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk; Nederlands Instituut van Psychologen; Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen.
Te raadplegen via Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming.
Vandamme, D. (2019). Veerkracht bij kindertrauma: Handboek voor hulpverleners. LannooCampus.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Lieberman, A. F., Ghosh Ippen, C., & Van Horn, P. (2019). Blijf van mijn mama af! Een handleiding voor ouder-kindpsychotherapie bij jonge kinderen die geweld of een andere traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt (T. Meynen, Vert.). Bohn Stafleu van Loghum.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Golding, K. S. (2018). Verbindende verhalen: Voor getraumatiseerde kinderen en jongeren in de therapeutische praktijk (M. Hammerstein, Vert.). Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.
Lucassen, S., & Van der Oord, S. (2018). WRITEjunior: Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar (Geheel herziene druk). Uitgeverij SWP.
Bekijk Samenvatting en Pagina 1 - 20.
Beschikbaarheid HAN Bibliotheek.