Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Informatievaardigheden - algemeen: 9: Evalueren

Evalueren - Basis Informatievaardigheden

Evalueren

Dit is het moment om te bepalen of je je zoektocht naar informatie kunt afsluiten omdat je tevreden bent over je zoekresultaten of dat je de cyclus nogmaals moet doorlopen,  bv met andere zoektermen of meer of minder afbakening.

Je zoekgang kan veel resultaten opleveren, maar zijn ze ook relevant, en geven ze het antwoord op je zoekvraag?

Ook kan je zoekresultaat op zich wel relevant zijn, maar kun je andere relevante informatie hebt gemist.

In de beoordeling van je zoekgang en zoekresultaat kun je je de volgende vragen stellen (Sieverts, 2008):

Heb ik relevante informatie gemist? Zo ja, hoe komt dit?

  • Niet de juiste informatiebron
  • Te veel elementen uit je zoekvraag gecombineerd
  • Type- of spellingfouten
  • Zoeken met aanhalingstekens te beperkend
  • Veel varianten in spelling mogelijk
  • Te algemene begrippen
  • Moeilijk specificeerbaar element

Zit er niet-relevante informatie tussen mijn zoekresultaten? Zo ja, hoe komt dat?

  • Niet genoeg termen gebruikt bij best-match zoekactie
  • Niet genoeg elementen gecombineerd in Booleaanse zoekactie
  • Als twee woorden in een tekst voorkomen hoeven ze nog niet altijd
    iets met elkaar te maken te hebben
  • Woorden met meerdere betekenissen gebruikt
  • Zoekmachine zocht op ongewenste woordvarianten
  • Te moeilijk specificeerbaar element noodgedwongen weggelaten
  • Veel betekenisarme woorden in de volledige tekst