Een bestaande psychologische test kan het onderzoek voor de afstudeeropdracht ondersteunen. Sommige van deze testen kunnen alleen onder begeleiding van een docent worden gebruikt.
De HAN zie onderstaand overzicht) naast een abonnement op COTAN, een databank waarin testen beschreven en beoordeeld worden.
Studiecentra bezitten een aantal handleidingen (In het Bestuursgebouw van de Radboud Universiteit zijn de Testotheek en de Orthotheek samen gehuisvest in één ruimte, de Sociotheek (Comeniuslaan 4, kamer 0.002). Hier zijn meer dan 2000 test- en behandelmaterialen aanwezig voor gebruik in de praktijk van klinisch psychologische en orthopedagogische diagnostiek en behandeling, beroepskeuze- en personeelsonderzoek.
Voor een overzicht van uitgeverijen in Nederland die testen en vragenlijsten aanbieden, zie Bohn Stafleu van Loghum, Pearson, ASEBA en Hogrefe.
Klik op de titel om de beschikbaarheid te zien:
► Adapti - Adaptieve vaardigheden jongvolwassenen met een autismespectrumstoornis 16-25 jaar (vragenlijst)
► AGV - Agressievragenlijst (handleiding)
► ASV - Autisme Spectrum Vragenlijst (handleiding)
► AVL - ADHD-Vragenlijst (handleiding + scoreformulier)
► Beery VMI 6th edition (handleiding + scoreformulieren)
► CAPS-CA DSM-5 - Klinisch interview voor PTSS bij kinderen en adolescenten (handleiding + interviewboekje + frequentieblad/intensiteitsblad + kalender)
► CBCL/6-18 + YSR + TRF - Vragenlijsten voor leeftijden van 6 t/m 18 jaar (handleiding + scoreformulier + testuitslagformulier)
► FEEL-KJ - Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren (handleiding + vragenboekje + scoreformulier)
► FFPI-II - Five-Factor Personality Inventory II (handleiding)
► GVL - Gezinsvragenlijst (handleiding)
► IOA - Inventarisatielijst omgaan met anderen (handleiding + inventarisatielijst + sleutel)
► MAS - Mechelse Activiteiten Schaal (handleiding)
► NPV 2-R - Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst-2-R (handleiding + vragenlijst)
► NPVJ 3 - Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst-3 (handleiding + zelfscorende formulieren)
► SEO-R - Schaal voor Emotionele Ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking (test in koffer)
► SEO-R² - Schaal voor Emotionele Ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking (instrument voor assessment)
► SEO-V - Schaal voor Emotionele Ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking (handleiding + afnameformulier)
► SEV - Sociaal-Emotionele Vragenlijst (handleiding + scoreformulier)
► SIG - De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag (handleiding)
► SIS - Supports Intensity Scale: Schaal Intensiteit van Ondersteuningsbehoeften (handleiding)
► TEA-ch - Aandachtsproblemen bij kinderen (test in koffer)
► UPSI-5 - Universal Psychosocial Indicator for Five Year Old Boys and Girls (handbook + user manual)
► VOZZ - Vragenlijst over Zelfdoding en Zelfbeschadiging (handleiding)
► VST-V - Vragenlijst Seksuele Trauma's in het verleden (handleiding)
► WAIS-III-NL - Wechsler Adult Intelligence Scale (Nederlandse bewerking, test in koffer)
► WAIS-IV-NL - Wechsler Adult Intelligence Scale (Nederlandse bewerking, test in koffer)
► WISC-III - Wechsler Intelligence Scale for Children (Nederlandse bewerking, test in koffer)
► ZVAH - Zelfrapportage Vragenlijst voor Aandachtsproblemen en Hyperactiviteit, 16-25 jaar (handleiding)
Geen toegang? Mail de informatiespecialist.
► AAQ-II - Acceptance and Action Questionnaire-II (artikel)
► AQ - Autismespectrum Quotiënt (vragenlijst + scoring + artikel)
► ORS - Outcome Rating Scales & SRS - Session Rating Scales (scoreformulier + artikel)
► SERATS - Self Expression and Emotion-regulation in Art Therapy Scale (vragenlijst + infographic)
► WAV-12 - Werkalliantievragenlijst (cliënt + therapeut + artikel)
Handleiding voor het maken van een vragenlijst, online en in de HAN Studiecentra beschikbaar .
Brinkman, J. (2014). De vragenlijst: Een goed meetinstrument voor toepasbaar onderzoek (3e druk). Noordhoff.