Skip to Main Content

Research Drive - HAN: Koppeling Verkenner

Introductie

Research Drive is niet alleen online toegankelijk via https://han.data.surfsara.nl, maar het is ook mogelijk om een koppeling met Windows Verkenner in te stellen (via de Desktop App van Owncloud). Alle data die je in jouw projecten hebt staan, zijn dan beschikbaar via de Verkenner. Op deze manier is het mogelijk om de bestanden te gebruiken vanuit bijvoorbeeld Word en SPSS op jouw (HAN) laptop. 
Hoe je dit instelt en waar je tegenaan kunt lopen, wordt hieronder toegelicht. 

Hoe maak ik een koppeling tussen Research Drive en mijn verkenner?

Ons advies: mocht je voorheen een WebDav koppeling hebben gemaakt: verwijder deze en maak gebruik van de OwnCloud app. De app is sneller en stabieler dan de WebDav koppeling. Hoe zorg je dat je gebruik kunt maken van deze app?

1. Log in op Research Drive, ga naar het menu en klik op instellingen

2. Scroll bij 'Algemeen' naar beneden en download en installeer de Desktop app van Owncloud (of klik op de afbeelding hieronder)
 

3. Na het installeren en opstarten van de OwnCloud app kom je in het volgende scherm. Klik op 'Account toevoegen'. 

4. Vul in: han.data.surfsara.nl. Ga rechts onderin naar 'Volgende'

5a. Klik op 'Openen in browser' en log in op Research Drive. 
 

5b. Belangrijk! Klik vervolgens (vanuit de owncloud app) voor de tweede keer op 'Openen in browser' en daarna op 'Toestaan'.

 

7. Na het afronden van dit proces (klik rechts onderin op 'Klaar') zal de Owncloud app alle data van jouw projecten in Research Drive synchroniseren. 

8. Na het synchroniseren verschijnt er een groen vinkje (zie afbeelding hieronder). Mocht dit niet zo zijn, klik dan op de drie puntjes aan de rechterkant en selecteer 'Forceer sync nu'. Alles wordt dan alsnog gesynchroniseerd. 


Als je nu de Verkenner opent zie je 'Owncloud' staan. Daar is alle data te vinden.

 

Authenticeren OwnCloud app

Owncloud zal één keer in de maand vragen om een bevestiging dat je nog gebruik maakt van de Owncloud app in combinatie met Research Drive. Deze vraag om te authenticeren komt vanuit de app.
Het is belangrijk dat je twee keer op 'Openen in browser' klikt:
- Eén keer om in te loggen op Research Drive (als je nog niet ingelogd bent)
- Eén keer om de toestemming te geven (klik op 'Toestaan'). 

Klik vervolgens op 'Toestaan'.

Als het groene vinkje in de app verschijnt is het authenticeren gelukt.

WebDAV verbinding verbroken

Ons advies: mocht je voorheen een WebDav koppeling hebben gemaakt: verwijder deze en maak gebruik van de OwnCloud app. De app is sneller en stabieler dan de WebDav koppeling. Hoe je dit instelt lees je in het blok hiernaast (hoe maak ik een koppeling tussen Research Drive en mijn Verkenner?).

1. Het kan voorkomen dat de WebDAV verbinding verbroken is. De schijf is nog te zien, maar er staat een rood kruis doorheen:

2. Hoe los je dat op? Klik op de Z-schijf. Je krijgt een inlogscherm te zien:

3. Let op: Verwijder STAFF\ en vul daaronder het wachtwoord in dat je in het begin hebt ontvangen bij het aanmaken van een WebDAV koppeling (dus niet jouw HAN wachtwoord).
4. De verbinding is hersteld. Je kunt weer bestanden uploaden en verwijderen. 
Let op!
Als je een bestand vanuit de Verkenner op de Z-schijf 'knipt' en ergens anders (buiten de Z-schijf) plaatst, dan zal deze ook verwijderd worden uit Research Drive.