Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Research Drive - HAN: Koppeling Verkenner

Introductie

Het is mogelijk om toegang te krijgen tot jouw Research Drive-account als netwerkschijf op jouw pc of laptop (via Windows Verkenner). Andere programma's dan OwnCloud hebben aanvullende inloggegevens nodig om verbinding te maken met Research Drive. Hoe je dit instelt en waar je tegenaan kunt lopen, wordt hieronder toegelicht. 

Hoe maak ik een WebDAV koppeling tussen Research Drive en mijn verkenner?

1. Log in op Research Drive, ga naar het menu en klik op instellingen

2. Kies in het menu aan de linkerkant voor Beveiliging

3. Scroll naar beneden voor de 'WebDAV wachtwoorden', vul een app-naam in en klik op 'Create new app password'.  

4. Er verschijnt een gebruikersnaam en wachtwoord. Noteer deze gegevens en bewaar ze goed (je hebt ze later nodig als de verbinding weg is). Als je op 'gedaan' klikt, zijn deze niet meer te achterhalen.
(Inloggegevens kwijt? De enige optie is om een nieuwe WebDAV koppeling te maken) 
5. Kopieer of noteer de volgende URL (deze is ook onderaan de pagina in Research Drive te vinden): https://han.data.surfsara.nl/remote.php/nonshib-webdav/ 
6. Open de Windows Verkenner op jouw pc/laptop en klik op:
    - Deze pc
    - Computer (menu bovenaan)
    - Netwerkverbinding maken (2x)
                             
7. Kies een 'Station' (kies je voor Z, dan is de netwerkverbinding zichtbaar in Windows Verkenner als Z-schijf) en vul bij 'Map' het volgende https adres in (zie stap 5): 
https://han.data.surfsara.nl/remote.php/nonshib-webdav/ . Ga door via 'Voltooien'.
 
8. Je komt bij het onderstaande inlogscherm terecht. Vul hier de gegevens in die je bij stap 4 hebt ontvangen.
 

9. De verbinding is tot stand gekomen. Je kunt bestanden aan Research Drive toevoegen of verwijderen via de Windows Verkenner. 

 

WebDAV verbinding verbroken

1. Het kan voorkomen dat de WebDAV verbinding verbroken is. De schijf is nog te zien, maar er staat een rood kruis doorheen:

2. Hoe los je dat op? Klik op de Z-schijf. Je krijgt een inlogscherm te zien:

3. Let op: Verwijder STAFF\ en vul daaronder het wachtwoord in dat je in het begin hebt ontvangen bij het aanmaken van een WebDAV koppeling (dus niet jouw HAN wachtwoord).
4. De verbinding is hersteld. Je kunt weer bestanden uploaden en verwijderen. 
Let op!
Als je een bestand vanuit de Verkenner op de Z-schijf 'knipt' en ergens anders (buiten de Z-schijf) plaatst, dan zal deze ook verwijderd worden uit Research Drive.