Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

VT themagids - ADHD en/of Autisme en Vaktherapie: Beeldende therapie: Autisme

Gids voor het zoeken en vinden van informatie over ADHD en/of autisme in combinatie met beeldende, drama-, muziek- of psychomotorische therapie.

Tijdschriftartikel

undefinedSchweizer, C., Knorth, E. J., Van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2020). Evaluation of ‘Images of Self’, an art therapy program for children diagnosed with Autism Spectrum Disorders (ASD). Children and Youth Services Review, 116, 105207. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105207

Tijdschriftartikel

Schweizer, C., Knorth, E. J., Van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2019). Consensus-based typical elements of art therapy with children with autism spectrum disorders. International Journal of Art Therapy, 24(4), 181-191. https://doi.org/10.1080/17454832.2019.1632364

 

Afstudeeropdracht

Weijenborg, M. (2016). Een LVB x twee: Een scriptie over de invloed van een autisme spectrum stoornis bij kinderen met een licht verstandelijke beperking in de beeldende therapie [Afstudeeropdracht]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Boek

Myers, P. (2016). Artistic autistic colouring book: Precision colouring for the creative obsessive. Jessica Kingsley Publishers.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Afstudeeropdracht

Heijmans, I., & Cohen, L. (2014). Creativiteit en aandacht: Creatieve therapie in combinatie met mindfulness bij kinderen met ASS [Afstudeeropdracht]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Bekijk Oline, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Koenders-Bouwman, G. (2002). Autisme, agressie en contact. Tijdschrift voor Creatieve Therapie, 21(2), 3-8.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C., Knorth, E. J., Van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2019). Evaluating art therapeutifc processes with children diagnosed with Autism Spectrum Disorders: Development and testing of two observation instruments for evaluating children’s and therapists’ behaviour. The Arts in Psychotherapy, 66, 101578. https://doi.org/10.1016/j.aip.2019.101578

 

Proefschrift

Backer van Ommeren-van der Meer, B. (2018). The interactive drawing test: Measuring reciprocity in autism ​[Proefschrift]. Vrije Universiteit.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C. (2016). Ik zie ik zie wat jij niet ziet: Behandelresultaten van beeldende therapie bij cliënten met autismespectrumstoornissen. Tijdschrift voor Vaktherapie, 12(2), 13-17.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C. (2014). Beeldende therapie voor kinderen met autismespectrumstoornis: Een beschrijving van werkzame elementen. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 13(1), 28-35.

Bekijk Online.

Hoofdstuk

Raymond, A., & Miller, C. (2014). Art on the spectrum: Group arts therapy with children with autism spectrum disorder. In C. Miller (Ed.), Assessment and outcomes in the arts therapies: A person-centred approach (pp. 204-222). Jessica Kingsley Publishers.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.