Skip to Main Content

Vaktherapie themagids - ADHD en/of Autisme: Beeldende therapie: Autisme

Gids voor het zoeken en vinden van informatie over ADHD en/of autisme in combinatie met beeldende, drama-, muziek- of psychomotorische therapie.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C., Spreen, M., Metselaar, J., & Minnaert, A. (2024). ‘Zelf in beeld’: Implementatie van beeldende therapie in primair speciaal onderwijs voor leerlingen met aan autisme gerelateerde problemen.
Tijdschrift voor Vaktherapie, 20(1), 40-48.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

undefinedSchweizer, C., Knorth, E. J., Van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2020). Evaluation of ‘Images of Self’, an art therapy program for children diagnosed with Autism Spectrum Disorders (ASD). Children and Youth Services Review, 116, 105207. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105207

Tijdschriftartikel

Schweizer, C., Knorth, E. J., Van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2019). Consensus-based typical elements of art therapy with children with autism spectrum disorders. International Journal of Art Therapy, 24(4), 181-191. https://doi.org/10.1080/17454832.2019.1632364

 

Afstudeeropdracht

Weijenborg, M. (2016). Een LVB x twee: Een scriptie over de invloed van een autisme spectrum stoornis bij kinderen met een licht verstandelijke beperking in de beeldende therapie [Afstudeeropdracht]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Boek

Myers, P. (2016). Artistic autistic colouring book: Precision colouring for the creative obsessive. Jessica Kingsley Publishers.

Bekijk Samenvatting.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Afstudeeropdracht

Heijmans, I., & Cohen, L. (2014). Creativiteit en aandacht: Creatieve therapie in combinatie met mindfulness bij kinderen met ASS [Afstudeeropdracht]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Koenders-Bouwman, G. (2002). Autisme, agressie en contact. Tijdschrift voor Creatieve Therapie, 21(2), 3-8.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C. (2022). Beeldende therapie voor kinderen met aan autisme gerelateerde problemen. Tijdschrift voor Vaktherapie, 18(1), 37-17.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C., Knorth, E. J., Van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2019). Evaluating art therapeutifc processes with children diagnosed with Autism Spectrum Disorders: Development and testing of two observation instruments for evaluating children’s and therapists’ behaviour. The Arts in Psychotherapy, 66, 101578. https://doi.org/10.1016/j.aip.2019.101578

 

Proefschrift

Backer van Ommeren-van der Meer, B. (2018). The interactive drawing test: Measuring reciprocity in autism ​[Proefschrift]. Vrije Universiteit.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C. (2016). Ik zie ik zie wat jij niet ziet: Behandelresultaten van beeldende therapie bij cliënten met autismespectrumstoornissen. Tijdschrift voor Vaktherapie, 12(2), 13-17.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Schweizer, C. (2014). Beeldende therapie voor kinderen met autismespectrumstoornis: Een beschrijving van werkzame elementen. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 13(1), 28-35.

Bekijk Online.

Hoofdstuk

Raymond, A., & Miller, C. (2014). Art on the spectrum: Group arts therapy with children with autism spectrum disorder. In C. Miller (Ed.), Assessment and outcomes in the arts therapies: A person-centred approach (pp. 204-222). Jessica Kingsley Publishers.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.