Skip to Main Content

Vaktherapie themagids - ADHD en/of Autisme: Psychomotorische therapie: Autisme

Gids voor het zoeken en vinden van informatie over ADHD en/of autisme in combinatie met beeldende, drama-, muziek- of psychomotorische therapie.

Tijdschriftartikel

Dubbink, C., & Emck, C. (2023). Niet synchroon, dus niet sociaal? Over sociale motorische synchronisatie (SMS) bij mensen met autismespectrumstoornis (ASS). Tijdschrift voor Vaktherapie, 19(2), 10-15.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Gillis, J., Van Ewijk, H., & Van den Broek, S. (2022). De kracht van surfen: Golfsurfles voor kinderen met stoornis of beperking. Kind & Adolescent Praktijk, 21(4), 32-39. https://doi.org/10.1007/s12454-022-1216-4

Tijdschriftartikel

Emck, C., & Stins, J. F. (2017). Beter in balans: Over de rol van motoriek, balans en bewegingsinterventies bij kinderen met autisme. Neuropraxis, 21(4), 81-87. https://doi.org/10.1007/s12474-017-0159-2

Tijdschriftartikel

Ooteman, M., Lust, T., Emck, C., & Stins, J. (2015). Autisme in beweging: Lopen ... simpel of toch niet? Tijdschrift voor Vaktherapie, 11(4), 60-67.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Tijdschriftartikel

Sleeuwenhoek, H., & Schouten, D. (2011). Ik blijf meedoen! Psychomotorische groepstherapie voor kinderen met een autisme spectrum stoornis. Tijdschrift voor Vaktherapie, 7(2), 9-16.

Bekijk Online, ook aanwezig in HAN Studiecentra.

Afstudeerscriptie

Ploeg, L. (2008). Nee, stop daarmee!! Weerbaarheid voor jongeren met een autisme spectrumstoornis [Afstudeeropdracht]. Hogeschool Windesheim.

Te raadplegen via HBO Kennisbank.

Tijdschriftartikel

Buruma, M. E., Boeve-van Sleeuwen, E. A. M., & Blijd-Hoogewys, E. M. A. (2023). Meisjes met een subtieler autismebeeld; Casusbeschrijvingen. Tijdschrift voor Psychiatrie, 65(1), 16-21.

Te raadplegen via website Tijdschrift voor Psychiatrie.

Tijdschriftartikel

Sengupta, M., & Banerjee, M. (2020). Effect of dance movement therapy on improving communication and body attitude of the persons with autism, an experimental approach. Body, Movement & Dance in Psychotherapy, 15(4), 267-279. https://doi.org/10.1080/17432979.2020.1794961

Hoofdstuk

Estratopoulou, M., & Sofologi, M. (2015). Working memory in children with autism spectrum disorder. In J. Simons (Red.), Themata uit de Psychomotorische Therapie: Boek 23 (pp. 29-44). Garant.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.

Afstudeerscriptie

Scholte, T. (2015). Ik surf, ik durf! Onderzoek naar een psychomotorische behandelmodule voor kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar met een autisme spectrum stoornis ter vergroting van het zelfvertrouwen [Afstudeeropdracht]. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Te raadplegen via Docplayer.

Afstudeerscriptie

Klijnstra, L. (2010). Psychomotorische therapie bij normaal begaafde jongvolwassenen met een stoornis in het autistisch spectrum: Het vergroten van participatiemogelijkheden door middel van psychomotorische therapie [Afstudeeropdracht]. Hogeschool Windesheim.

Te raadplegen via HBO Kennisbank.

Tijdschriftartikel

Jonkman, A., Teune, D., & Emck, C. (2007). PDD en DCD: Een paar apart? Motorische problemen bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Tijdschrift voor Vaktherapie, 2(1), 11-18.

Beschikbaarheid HAN Studiecentra.