Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Armoede: lezen - luisteren - kijken: Onderling ondersteunen

Boek

Mobility Mentoring: Hoe inzichten uit de hersenwetenschap leiden tot een betere aanpak van armoede en schulden.

Geschreven door Nadja Jungman in Peter Wesdorp.

Uitgegeven door Platform 31 en Hogeschool Utrecht in 2017

Mobility Mentoring ® combineert het onderwerp armoede met de laatste inzichten vanuit de hersenwetenschap over de effecten van schaarste en armoede en de ontwikkelbaarheid van hersenfuncties. Deze nieuwe aanpak helpt mensen bij de aanpak van hun financiële en sociale problemen. en is mede gebaseerd op het boek ‘Scarcity, why having too little means so much’, van de schrijvers Sendhil Mullainathan en Eldar Shafir.

Boek

Mobility Mentoring in Alphen aan den Rijn: Procesevaluatie.

Geschreven door Susanne Tonnon, Nadja Jungmann en Danielle Lako. Ook schreven medewerkers mee van de Gemeente Alphen aan den Rijn en Platform 31.

Het is een gezamenlijke uitgave uit 2019 van de Hogeschool Utrecht, Platform 31 en de Gemeente Alphen aan den Rijn.

Mobility Mentoring® is een integrale aanpak die mensen ondersteunt om zelf hun financiële en sociale problemen aan te pakken, met als doel een economisch zelfredzaam leven. Binnen deze aanpak biedt de professional coaching, die uitgaat van gelijkwaardigheid tussen deelnemer en professional. Het doel is om te zorgen dat mensen weer doelgerichter kunnen handelen. Als eerste Nederlandse gemeente besloot Alphen aan den Rijn in 2016 om haar werkwijze - die op dat moment gebaseerd was op zogeheten toegangsmedewerkers in de hulp- en dienstverlening - met behulp van Mobility Mentoring® door te ontwikkelen.