Skip to Main Content

Inspiratiegids HAN Centre for Creativity: Design technieken

Boeken over Design technieken

Hoe denk je als een kunstenaar, ben jij er al achter? In dit boek leer je over zelfontplooiing middels praktische voorbeelden en oefeningen vanuit de kunstmedia, zoals muziek en poëzie.  

Parallel Mind, The Art of Creativity gaat niet over tekenen of schilderen, maar over het denken als een kunstenaar. De auteur, Aliyah Marr, is lerares, beeldend kunstenaar, dichter, grafisch ontwerper en art-director. In dit boek gebruikt ze haar ervaringen om te laten zien hoe je je lichaam, je beroep, je relatie en je leven kunt veranderen door simpelweg je gedachten te veranderen. Dit boek is bedoeld voor iedereen die interesse heeft in een praktische vorm van zelfontplooiing. Het boek staat vol met praktische voorbeelden en oefeningen uit vele media: beeldende kunst, theater, muziek, video, poëzie, scenarioschrijven en dans. Dit boek leert je allereerst om je gedachten en emoties te uiten middels kunstvormen. Vervolgens leert het je hoe je deze gedachten en emoties kan verduidelijken, zodat je kan creëren wat je maar wilt. 

 

Dit boek zal de manier waarop je denkt over hoe evenementen de wereld waarin je leeft veranderen.  

Enkele van meest levens veranderende connecties worden gemaakt op evenementen. Maar wat nou als je geen evenementen kan ontwerpen en vormgeven? In dit boek leer je hoe het startpunt van elk evenement geïdentificeerd kan worden. Ook worden er stappen uiteengezet over hoe elk evenementen tot leven gebracht kan worden. Het boek legt de basis voor het creëren en begrijpen van de mechanismes die gaande zijn bij het design van evenementen. Het biedt een pragmatische aanpak voor het ontwerpen en creëren van evenementen die ertoe doen.

 

De rol van de design/ontwerpprofessionals krijgen steeds meer een strategisch karakter binnen de praktijksetting. In dit boek leer je hoe je deze strategische manier van werken eigen kan maken. 

De rol van design/ontwerpprofessionals verschuift steeds meer tot een strategische rol, met name binnen innovatieve settingen. De ontwerpprofessionals zijn niet langer alleen uitvoerders van nieuwe producten en/of services, maar zijn in toenemende mate betrokken bij het opstellen van bijbehorende instructies en bij de strategische beslissingen die leiden tot deze instructies. Om deze nieuwe rol effectief te kunnen vervullen, moeten ontwerpprofessionals een reeks strategische toepassingen beheersen. Denk hierbij aan het eigen maken van routinematige manieren van werken. In dit boek komen acht strategische ontwerpbeoefeningen voor, die ontwerpprofessionals kunnen toepassen die willen groeien (of al zijn uitgegroeid) tot een meer strategische rol in innovatie. De praktijken worden uitgelegd aan de hand van tools, methoden en voorbeelden van de inzet van de tools in praktijksettingen waar bedrijven ze effectief hebben gebruikt.  

 

Dit boek is geschikt voor studenten die tijdens hun studie of in hun toekomstige werk direct of indirect betrokken zijn bij de ontwikkeling van (industriële) producten.

Ontwerpers creëren en ontwikkelen nieuwe of verbeterde producten. Ontwerpen is gebaseerd op trial and error processen. In de loop van het ontwerpproces zal de ontwerper oplossingen bedenken zonder de garantie dat deze zullen werken. Door de oplossing te testen, experimenteren ontwerpers: trial. Soms werkt het idee niet: error. Wanneer het idee levensvatbaar lijkt, is de ontwerper een stap dichter bij het doel.Dit boek geeft inzicht in het ontwerpproces en biedt de lezer een handleiding voor productontwerp met een minimum aan fouten.

 

Inspirerende technieken voor het verbeteren van vormgevende vaardigheden van professionele ontwerpers en ontwerpstudenten. Leer nu hoe je tot creatieve oplossingen kan komen bij de vormgeving van je product.  

Dit boek helpt professionele ontwerpers en ontwerpstudenten om hun vormgevende vaardigheden te verbeteren. Middels drie categorieën komen een groot aantal inspirerende technieken aan de orde: rationeel, intuïtief en contemplatief. De categorieën bieden ontwerpers een keuze aan benaderingen om hun inspiratie te stimuleren en tot creatieve oplossingen te komen voor de vorm van een product.

 

Heb jij een passie voor innovatie en affiniteit met design/ontwerpen? Dan is dit boek iets voor jou!

Dit boek is bedoeld voor professionals en studenten met een passie voor innovatie. Het boek presenteert een nieuwe ontwerpbenadering van innovatie, voor iedereen die nieuwe producten diensten, concepten of interventies creëert. Het boek is geschreven door innovators, voor innovators. Dertig innovators delen hun gedachten en ervaringen over hoe zij design thinking toepassen in hun dagelijkse praktijk. Er bestaan meerdere perspectieven over design thinking ten opzichte van innovatie: waarde-gedreven innovatie, ervaring-gedreven innovatie, doelgerichte innovatie en visie-gedreven innovatie. Deze perspectieven beschrijven de rol, verantwoordelijkheid en visie van de betrokken innovator. De perspectieven komen aan bod middels tips, aanwijzingen en oefeningen.

 

Leer over de avontuurlijke geest van ontwerpers en hoe zij de wereld te bekijken middels inspirerende inzichten. 

Dit boek biedt 75 inspirerende, informatieve en soms hilarische inzichten in de wereld om ons heen, vanuit de avontuurlijke geest van ontwerpers. Alles is een keer bedacht en ontworpen en dit gaat vaak verder dan alleen de buitenkant van een ontwerp. Lees waarom de Beatles niet alleen als muzikanten briljant waren en hoe een citroentaart je wereldberoemd kan maken.

 

Je leert hoe je middels roadmapping creatieve antwoorden kan vinden voor toekomstige strategische uitdagingen.  

Design Roadmapping is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in design, strategie en innovatie en vooral de prachtige combinaties daarvan. In deze handleiding leer je hoe je een stappenplan maakt voor een ontwerpproces. Door het ontwerpen van roadmapping bedenk je creatieve antwoorden op toekomstige strategische uitdagingen. Geleid door toekomstverkenningstechnieken ontdek je nieuwe trends, speur je naar nieuwe technologieën en breng je de waarden en ideeën in kaart op een roadmap. Je leert over oorsprong, ontwerptheorieën en wetenschappelijke resultaten. Verder delen strategische ontwerpers, innovatiemanagers en professoren hun roadmap-ervaringen, visies en prestaties. Hieronder zo ook programmamanagers van internationale bedrijven zoals Canon, Ferrari en Philips.

 

Inzichten van musici helpen medewerkers van bedrijven om klantervaringen serieus te nemen en te verbeteren.  

Publiek weten te raken en goede klantervaringen, dit wordt steeds belangrijker binnen strategieën van bedrijven en instellingen. Voor muziekmakers is dit de kern van hun vak: de toekomst van een muzikant staat direct op het spel wanneer zijn publiek niet langer geraakt wordt door de muziek. De business compositie laat zien hoe ondernemers, marketeers, accountmanagers, leiders en hun teams kunnen leren van musici. Het boek zet je aan het denken en stimuleert je om te doen, door middel van tientallen parallellen tussen het creëren van overtuigende muziek en prestaties leveren waar klanten enthousiast van worden. Het boek beschikt over bruikbare inzichten en modellen voor het creëren van unieke en toch herhaalbare klantervaringen met behulp van eigen 'zakelijke composities'. Herkenbare voorbeelden laten zien wat deze benadering in de praktijk oplevert. Businesscomposities leiden tot betere afstemming tussen leiders en volgers, tot meer harmonie tussen solisten en ondersteuners, tot meer gedrevenheid in de uitvoering en versterking van het effect op de klant.

 

Gamen is niet alleen voor jongeren. Gamen en game-design bieden allerlei mogelijkheden voor de tijd van nu. Leer hoe organisaties als Google, ziekenhuizen en het leger game-design inzetten om aandacht en betrokkenheid van gebruikers te bevorderen.

Games blijken veel meer te zijn dan een bezigheid voor kinderen en jongeren. Ze zijn een integraal onderdeel van het dagelijks leven geworden. Opvoeders proberen leren leuker te maken door games te integreren in het onderwijs, tegelijkertijd doen managers hetzelfde op de werkvloer om hun team te motiveren. Artsen wetenschappers en ondernemers zetten games en spelelementen in om grote wereldproblemen op te lossen. Het zijn echter niet de games zelf die het leven beteren, maar eerder het slimme gamedesign en het effect ervan op onze hersenen, waardoor we ondergedompeld raken in een taak die we leuk vinden. Gebruikmakend van de nieuwste hersenwetenschap over aandacht en betrokkenheid, laat dit boek zien hoe organisaties als Google, Microsoft, ziekenhuizen en het leger game-design op gedurfde nieuwe manieren hebben gebruikt.

 

Video's over Design technieken

Artikelen over Design technieken