Kick-Ass Creativity door Mary Beth MaziarzISBN: 9781571746214
Publicatiedatum: 2010-05-01
Heb of wil jij een creatieve carrière, pak dit boek er dan is bij! Met praktische tips leer jij hoe je jouw creatieve potentieel kunt ontwikkelen.
Er zijn meer dan 40 miljoen mensen die een creatieve carrière hebben. Misschien werk je zelf binnen een creatieve sector, of misschien zou je dit graag willen. In dat geval kan dit boek je wel eens aanspreken. Je leert middels een concreet programma hoe je jouw creatieve potentieel kan ontwikkelen. Je kunt bij implementatie van de praktische tips een creatief proces op gang brengen en jouw creatieve zelf ontdekken. Zo leer je over onderzoek naar energie en wat het met kunst te maken heeft, concrete tips over timemanagement, hoe je je kan ontdoen van het excuus dat je creatieve output blokkeert, enz.
Imagine door Jonah Lehrer Robert VernooyISBN: 9789025459994
Hoe werkt creativiteit nou eigenlijk en hoe kan jij creatiever worden? Daar kom je in dit boek achter! Ook leer je interessante weetjes, weet jij bijvoorbeeld hoe het kan dat Bob Dylan zijn beste nummers schreef in een periode dat hij eigenlijk wilde stoppen als muzikant?
In dit boek leer je hoe nieuwe ideeën ontstaan. De auteur, Jonah Lehrer, maakt gebruik van neurologisch en psychologisch onderzoek om erachter te komen hoe creatieve denkprocessen werken. Hij komt tot interessante ontdekkingen: zo blijkt dat creativiteit niet een talent is dat alleen is weggelegd voor een selectief groepje mensen. Het is een combinatie van denkprocessen die iedereen kan leren te gebruiken.
Dit boek helpt je middels onderzoek en interessante weetjes creativiteit te begrijpen en zelf creatiever te worden. Wil jij bijvoorbeeld meer weten over waarom brainstormsessies juist géén nieuwe creativiteit opleveren? Of waarom de kleur blauw je kan helpen om je creatieve output te vergroten? Dan is dit het boek voor jou!
Design. Think. Make. Break. Repeat door Martin TomitschISBN: 9789063694791
Publicatiedatum: 2018-01-18
Dit boek is een must-have voor iedereen die geïnteresseerd is in het toepassen van design thinking methodes voor het creëren van innovatie.
In dit boek komen 60 methoden aan bod die worden gebruikt in bij het ontwerpen van nieuwe producten of diensten binnen ontwerpinnovatieprojecten. Dit boek richt zich op de behoefte van iedereen die geïnteresseerd is in het academisch of operationeel inzetten van design thinking binnen hun organisatie. Nu design thinking een steeds meer gewaardeerde vaardigheid wordt binnen veel sectoren, is er een toenemende vraag naar op ontwerp gebaseerde vaardigheden op de werkplek. Het boek biedt een toegankelijk overzicht van het design thinking-proces, samen met een breed scala aan methoden die op veel verschillende gebieden en contexten kunnen worden toegepast, denk aan: product- en serviceontwerp; interactieontwerp en gebruikerservaring-ontwerp. De gebruikte methoden worden gepresenteerd door middel van een evidence-based beschrijving samen met eenvoudige oefeningen die een praktische en interactieve leerervaring mogelijk maken. Het boek is een leermiddel dat het begrip over design als methode voor innovatie kan vergroten.
The Delft Innovation Method door Jan BuijsISBN: 9789490947477
Publicatiedatum: 2012-09-30
Dit boek is bedoeld voor beginners op het gebied van innovatie en geeft een methode die het proces van innovatie binnen bedrijven aankan wakkeren.
Dit boek biedt een algemene methode voor het proces dat leidt tot innovaties in bedrijven. De methode vindt zijn oorsprong in Delft, vandaar dat het de naam kreeg: ‘De Delftse Innovatie Methode’. De methode bestaat uit vijf verbonden elementen: (1) een algemeen model van het bedrijfsinnovatieproces; (2) een faciliterende leiderschapsstijl; (3) een divers samengesteld innovatieteam; (4) het gebruik van creatieve technieken (5) en de verbinding van het bedrijf met de buitenwereld. De methode is geschreven in basisstijl die makkelijk te begrijpen is, ook wordt gebruikgemaakt van verhelderende voorbeelden en illustraties. De methode moet een leerproces op gang brengen bij bedrijfsproduct- en service-innovatie. Dit boek is bedoeld voor beginners op het gebied van innovatie.
Integrated Creative Problem Solving door Han van der Meer; Jan BuijsISBN: 9789462360723
Publicatiedatum: 2013-08-31
Dit is het tweede boek uit de serie Delft Studies on Innovating. In dit boek staat integratie centraal. Je leert hoe het organiseren van creatieve sessies bij kan dragen aan probleemoplossing.
Dit boek is het tweede boek in de serie Delft Studies on Innovating. De serie is bedoeld om innovatie- en ontwerponderzoekers verbonden aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft een platform te geven om hun kennis te delen met een breder publiek. Het eerste boek is De Delftse Innovatie Methode. Creativiteit is een van de bouwstenen van dat eerste boek om innovatie aan te wakkeren. Daarom lijkt het logisch om in het tweede boek van de serie in te gaan op details over creativiteit, creatieve probleemoplossing en het organiseren van creatieve sessies. Het centrale thema van dit boek is integratie. Geïntegreerde Creatieve Probleemoplossing komt het beste tot uiting creatieve sessies.
DRIE : vormgeven aan organisatieontwikkeling door Manon Ruijters en Ingelien VeldkampISBN: 9789013076981
Verandering laten ontstaan binnen organisaties blijkt een geheel nieuw vakgebied te zijn, losse activiteiten of interventies inzetten is niet langer voldoende. In dit boek leer je over een model dat organisatieverandering stimuleert.
Het is een hele kunst om samenhangende en adequate interventies voor organisatieontwikkeling te ontwerpen. Organisaties blijven zich namelijk onophoudelijk ontwikkelen. Losse interventies en activiteiten blijken niet meer voldoende te zijn om een verandering in gang te zetten, het is aansturen van veranderprocessen is een heel nieuw vakgebied geworden. Het boek DRIE introduceert dit nieuwe vakgebied binnen organisatieontwikkeling. DRIE geeft antwoord op vragen als: welke interventies heeft een organisatie nodig om haar ambities te realiseren? Hoe weet je of een interventie de juiste is? En zijn verschillende interventies met elkaar te combineren? Om antwoord te geven op deze vragen is een model opgesteld rondom vier aspecten die in elke activiteit/interventie een rol spelen: Destinatie, Ruimte, Interventie en Eigenaren (DRIE). Het model combineert inzichten uit verschillende disciplines en verbindt dit met praktijkervaring. DRIE is geschreven voor iedereen die zich bezighoudt met of geïnteresseerd is in organisatieontwikkeling.